A mellizmok edzése (nőknek is) 1. Bevezető

Több izomcsoport edzéséről írtam már sorozatot, természetesen a mellizmok sem maradhatnak ki a sorból. Férfiak körében az egyik legkedveltebb izomcsoportról van szó, míg a nők nagy része sokszor “elfelejt” rá edzeni, mert nem akarja, hogy elfogyjanak a mellei, vagy egyszerűen csak nem tartja szükségesnek megerősíteni.

 

A bevezető cikket ezeknek a tévhiteknek az eloszlatásával kezdem, utána pedig az anatómiai áttekintés következik.

 

Miért kell nőknek is mellre edzeni?

Az alábbi anatómiai részben látható, hogy egy lényeges, nagy izomcsoportról van szó, ami nagyban meghatározza a felsőtest erejét. Ha nem edzünk rá, felborul az izmok egyensúlya és ez könnyen tartáshibákhoz, sérülésekhez vezethet. Ha tehát edzünk a hátunkra, akkor bizony a mellizmokat is meg kell erősíteni, és ha edzünk alsótestre, akkor a felsőtest sem maradhat ki.

 

És akkor nézzük, hogy a “nem edzek mellre, mert nem akarom, hogy elfogyjanak a melleim” nevezetű tévhitből mi az igazság. Igazából semmi. A női mell nagy részét zsírsejtek alkotják, helyi zsírégetés pedig nincs, tehát attól, hogy a mellizmokra edz valaki, a zsír nem fog onnan eltűnni. Ellenben ha diétázik és csökken a test zsírtartalma, az bizony a mellek méretére is hatással van. A mellizmokra való edzés tehát semmiféle negatív hatással nincs a felettük elhelyezkedő zsírszövetek mértére. Sőt! Az erős mellizmok jobb tartást adhatnak.

 

 

Anatómiai áttekintés

A nagy mellizmot edzés szempontjából három részre szokták osztani: felső, középső és alsó részre (anatómiában alsó és felső részre, de valójában egyetlen nagy izomról van szó). A vállízületben hoz létre mozgásokat: felső része előre emeli a kart, míg az alsó rész süllyeszti. Oldalsó középtartásból a széles hátizommal együttműködve közelíti a karokat a testhez, tehát mélytartásba helyezi őket. Emellett oldalsó középtartásból a test előtt közelíti a karokat (gondoljunk csak a tárogatás, vagy a fekvenyomás gyakorlatokra, utóbbi esetében főleg az egykezes súlyzókkal végzett változatra), valamint részt vesz a karok befele forgatásában.

 

nő2

 

A kis mellizom alatta helyezkedik el és a lapocka mozgatásában van szerepe, valamint a belégzésben.

 

nő1

 

A bordákról eredő, legyezőszerű, “csipkés” elülső fűrészizom szintén a lapockák mozgatásában és a légzésben játszik szerepet,  a legfontosabb feladata pedig az, hogy a lapocka, illetve a vállízület felfelé forgatásával lehetővé teszi a kar vízszintes fölé emelését. Tehát e nélkül az izom nélkül a fej felett végzett mozdulatok nem lehetnének kivitelezhetőek!

 

Testépítő edzés szempontjából ez a három izom az, amit ki kell emelni. A mellkason, illetve a bordák között számos más izom található, ezek a ki- és belégzésben vesznek részt.

 

A cikksorozat következő részében már a mellizom erősítésére végezhető gyakorlatokról lesz szó, de előtte szükség van egy jó alapos bemelegítésre! Mint írtam, a nagy mellizom a vállízületben hoz létre mozgásokat, így elsősorban azt kell átmozgatnunk, mobilizálnunk. A vállak edzéséről szóló első cikkemben részletesen írtam erről.

 

 

 

Mimi,

 

Facebook oldal ITT

 

 

 

Ha tetszett a cikk, csatlakozz a Facebook csoporthoz, hogy mindig értesülhess aktuális írásaink megjelenéséről.

 

 

 

image_print

Ez is érdekelhet

Posted in Edzéstervek, Fitnesz and tagged , , , , , .

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kérlek, írd be az alábbit * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.