A ”nagycsoportos” vitaminok, vagyis a vízben oldódók

Ismerkedjünk meg a vitaminok másik csoportjával, amik vízben oldódnak! A zsírban oldódókkal ellentétben csak kevés időt töltenek szervezetünkben, a folyadékkiválasztással egyidőben ők is kimosódnak belőlünk, ezért pótlásukról naponta gondoskodni kell (kivéve a B12, mert ő a májban raktározódik). Túladagolásuk éppen ezért eléggé ritka 🙂

 

Igazából minden vitamin ide tartozik, amikről a zsírban oldódók részben nem lehetett olvasni, vagyis: a B-vitaminok népes tábora, a C, és a P vitamin.

 

 

B1(másnéven tiamin): jelentős szerepet játszik a szénhidrát-anyagcserében, valamint az izmok és az idegrendszer zavartalan működéséhez elengedhetetlen.

 

B2 (riboflavin): a vas beépítésében (hemoglobin-képzés), a fehérjeszintézisben, a zsír- és szénhidrátlebontásban játszik szerepet.

 

-B3(niacinamid): a biológiai oxidációban, az energiatermelésben, a szénhidrátok és a zsírok lebontásában és felépítésében tölt be lényeges szerepet. Nélkülözhetetlen az emésztőrendszer és az idegrendszer normális működéséhez, valamint az egyes hormonok szintéziséhez.

 

B5(pantoténsav): részt vesz a szénhidrátok és a zsírok energiává való átalakításában. Elősegíti a hámrétegek felépítését, befolyásolja a hajnövekedést. Létfontosságú a mellékvesék normális működéséhez.

 

B6(piridoxin): Zsírok, fehérjék, szénhidrátok anyagcseréjében vesz részt. Elősegíti az idegrendszer, immunrendszer, és emésztőrendszer jó működését. Vörösvérsejtek képzésében vesz részt. Görcsoldó hatású, vagyis enyhíti és csökkenti a görcsöket.

 

Csecsemők és gyermekekben jó hatással megelőzhető, hogy kialakuljanak görcsökkel együtt járó tünetek. Ezek egy része már terhesség alatt kialakulhat, ha az anya nem jut elegendő B6 vitaminhoz, így várandóság alatt érdemes megelőzési céllal is akár emelni a B6 bevitelt. A terhességi hányinger csillapításában is fontos tisztet tölt be.

 

B7(inozit): Zsíranyagcserét segíti, megakadályozza a májban és érfalakon történő lerakódását. Fontos az idegek, agy, és az izmok normális működéséhez is

 

B8(H-vitamin): Szerepe a zsírok, szénhidrátok, és egyes aminosavak anyagcseréjében van. Faggyúmirigy szabályozás. Elősegíti a B5 vitamin, a folsav, és a B12 vitamin szervezetünkben való felhasználását.

 

B9(folsav): más vitaminokkal együtt részt vesz a vörösvértestek képzésében, javítja a vasfelszívódás hatásfokát. Elősegíti egyes aminosavak anyagcseréjét és a nukleinsavak szintézisét. Tapasztalatok szerint a folsav hiánya a terhesség korai szakaszában születési rendellenességekhez vezethet (pl. nyitott gerinc).

 

B12(ciano-kobalamin): A vérsejtek anyagcseréjében más vitaminokkal (folsav, és pantoténsavval- B5,és C vitaminnal) együtt vesz részt. Minden fajta sejtnövekedési és fejlődési folyamatban fontos szerepet játszik, ugyanis részt vesz a nukleinsavak szintézisében. A vörösvérsejtképzésben van szerepe, számszerű növekedésüket, és normál méret eléréséhez fontos. Idegrendszer normális működéséhez is nélkülözhetetlen. Részt vesz a béta-karotin A-vitaminná történő átalakításában.

 

A B-vitaminok megtalálhatóak a halak húsában, májában, húsokban, csonthéjasokban, tojássárgájában, hüvelyesekben, búzacsírában, élesztőben, gabonafélékben, kis mennyiségben tejtermékekben (kivéve a B12-t mert ő csak állati eredetű táplálékban létezik). Azokra a B-vitaminokra, amik kimaradtak a felsorolásból( B4, B10, B11, B13, B14, B15, B16, B17) nem haragszok: a tudomány ma már nem sorolja a őket a vitaminok közé 🙂

 

Kolin: Nélkülözhetetlen a zsírlebontás anyagcseréjében. Az A-vitamin, linolsav, és a B vitaminok hatását felerősítik, az alkohol, és a túlzott cukorbevitel pedig gátolja

Koleszterin és zsírok anyagcseréjében részt vesz, szabályozza az epehólyag működését, epe termelődését, biztosítja az epeváladék elfolyását (ezáltal meggátolja kőképződést), elősegíti az idegi impulzusok továbbadását,erősíti a hajszálerek falát (így a vérnyomást csökkenti)A kolin minimális mennyiségben minden élelmiszerben jelen van.

 

C-vitamin: őt azt hiszem, nem kell nagyon bemutatni, ezért csak a legfontosabbakat jegyezném meg 🙂

 

vita1

 

Szent-Györgyi Albert biokémikus az 1930-as években izolálta a C-vitamint, amelyet eredetileg hexuronsavnak nevezett el. Munkásságát 1937-ben orvosi és élettani Nobel-díjjal ismerték el.

 

Rendkívül érzékeny hőre, fémmel való érintkezésre, darabolásra. Legfontosabb feladatai közé tartozik a szerveztünk ellenálló képességének megvédése a fertőzések, és szennyeződések okozta ártalmakkal, hideggel, fáradtsággal, és stresszel szemben. Mivel vízben oldódik, a fölösleg egy része vizelettel, és egyéb testnedvekkel távozik a szervezetből. Hatásának kifejlődését akadályozza fény és hő mellett a lúgos közeg, oxigén, és dohány is.

 

A szükséglet a terhesség ideje alatt megnő, hogy a magzat számára biztosítsa kellő mennyiségű kollagént, amely a szabályos fejlődést segíti elő. A vitamin rendkívül fontos a szabályos emberi fejlődés elősegítése szempontjából, így gyakran akár külső bevitelre is sor kerülhet meghatározott ideig. Ilyen esetek pl.: cukorbetegség, erős dohányosok, pszichés megbetegedések, zavarok, szívbetegségek

 

  • Gátolja az érelmeszesedés, és egyes rákos daganatok kialakulását
  • Védi az immunrendszer működését
  • Serkenti a vas felszívódását, és a sebgyógyulást
  • A folsavat, és az E-vitamint megóvja az oxidációtól
  • Hozzájárul a csontok, fogak, és a fogíny egészségének megőrzéséhez is
  • Szabad gyökökkel szembeni védekezésben van szerepe, mivel antioxidáns képességgel rendelkezik.

 

 

Ajánlott mennyisége hivatalosan 60-90 mg, de erről viták a mai napig folynak. Rendszeres sportoláskor, hideg időszakban, stresszes élethelyzetkben, terhesség idején növelni kell a napi bevitt mennyiséget (vannak esetek, amikor napi 3x1000mg-ra is, de nem tartósan). Amennyire szeretjük, és amennyire hasznos számunkra, annyira veszélyes is lehet. Tartós túladagolás esetén vesekövesség, vesehomok is kialakulhat, figyeljünk rá!

 

-P-Vitamin (Flavonoidok): A P-vitamint a paprikából sikerült kivonni. Ez az anyag csökkenti a hajszálerek áteresztőképességét (permeabilitását), innen az elnevezése is. A P-vitamin segíti a C-vitamin felszívódását és megvédi az oxidációtól, ezenkívül erősíti a hajszálereket. A C-vitamin kísérője, általában ugyanazokban az élelmiszerekben fordul elő.

 

 

 

Suzy

 

 

Ha tetszett a cikk, csatlakozz a Facebook csoporthoz, hogy mindig értesülhess aktuális írásaink megjelenéséről.

image_print

Ez is érdekelhet

Posted in Alapismeretek, Diéta, Egészség, Egészséges életmód and tagged , , , .

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kérlek, írd be az alábbit * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.