Derekas kérdés – A törzserő fejlesztése I.

Ebben a cikkben rendhagyó módon 2 témakörrel is foglalkoznék, több fejezetben. Első körben a hátfájásról ejtek néhány szót, de leginkább arról beszélek majd, hogy mi lehet annak oka, a másik pedig az előző téma alternatív gyógymódjai, amiről Te is hallhattál… – vagy nem.

 

Tehát a hátfájás…

Inkább a férfiaknak fog szólni az első pár sor, de a hölgyek is sokat meríthetnek belőle, mivel a pszichológiai vonatkozástól eltekintve ugyanaz vonatkozik rájuk is.

Vegyük át, hogy mi az a hát. Ha férfi vagy, akkor a hátad a férfiasságod. A hímtagod után ez a legfontosabb testrészed. Aztán a combod, aztán a derekad (hasizmok, alsó- és közép hát). Nem a melled és a bicepszed. Csak egy megjegyzés erre vonatkozóan: akinek méretes cickói vannak fonnyadt hátacskával, az soha nem lesz annyira férfi, mint az, akinek kisebb mellizma, viszont nagy és vastag háta van. Előbbit simán lebuzizzák a strandon, utóbbit pedig jellemzően némi félelemmel fűszerezett bamba tekintet fogja kísérni, olyan kimondatlan gondolatokkal, hogy „micsoda állat”, „uhh baszki”, vagy „nem akárki lehet ez a tag”, vagy a „hú de jól néz ki”.

A hátaddal kivívhatod magadnak a tiszteletet, a hátad a tekintélyed, a hátadtól függ, hogy mekkora súlyt veszel fel a földről és az is, hogy képes vagy-e becipelni 4 csomag (*6 üveg) ásványvizet, vagy ezt a feladatot a kedves párodra kell, hogy bízd, mert egy kis nyekenyóka buzi vagy.

Most, hogy letisztáztuk, hogy a hátatok milyen pszichológiai feladatot lát el, kicsit rátérnék arra is, hogy biológiailag milyen funkcióval rendelkezik az egyik legnagyobb izomcsoport. Tényleg csak kicsit, mert egy grafomániás állat vagyok, és ha mindazt leírnám, ami bujkál bennem, akkor az egyrészt tök unalmas lenne, másrészt pedig 1 héten keresztül olvasnátok…

Nagy vonalakban a hátadnak az a szerep jutott, hogy stabilizálja a törzsed… és lehúzza a karodat, merevítse a nyakad, a vállöved, a lapockádat és tartsa a gerinced. És ez lesz számunkra most a legfontosabb. A tartás, vagyis a testtartás. Minden egyes izom jellegű hátfájdalomnak a rossz testtartás az elsődleges kiváltó oka + a sérülések, ami a helytelen testtartással összehozható rossz technikai kivitelezésből származnak. Biztos vagyok benne, hogy találkoztatok már olyan hangemberrel, aki előadta magát, hogy Ő a környék csődöre és olyan testtartása volt, hogy nekifutásból rúgtátok volna hátba. (egy bal-egyenes, jobb-könyék, bal-köríves rúgás és jobb-térd rúgás kombináció előzetes rákészítőjeként)

Jellemzően arra panaszkodnak, hogy majd beszakad a hátuk, zsibbadnak, fáradt a hátizmuk, fáj a nyakuk, fáj a fejük, fáj a derekuk.

 

A türelmes ember leül otthon és csendben fáj a kanapén. A türelmetlen ember ilyenkor általában ügyesen elmegy egy masszőrhöz, vagy orvoshoz, hogy megtudja, hogy mégis mi lehet a fájdalmat kiváltó ok? Kicsit pityereg a szakembernek, mert az ember saját fájdalma általában egy 10-es skálán a 10 harmadik hatványának a faktoriálisa, aztán kap egy szuper tanácsot, vagy fájdalomcsillapítót, de jobb esetben tanácsot, miszerint gyógytornára, vagy úszni kéne járnia. – Bár gyógytornára ritkábban, mert a gyógytornának egy-egy műtétet, vagy komoly sérülést követő rehabilitáció idején van megkérdőjelezhetetlen létjogosultsága, jelen esetben viszont nincs mit rehabilitálni, csupán egy gyenge izmot kell megerősíteni. – Ez szuper jó dolog, csak szent meggyőződésem, hogy az úszás annyit ér, mint halottnak a csók. A hátizom egy nagy izom, az egyik legerősebb izmunk. Ha már edzi az ember, akkor megérdemli, hogy brutálisan kemény edzéssel aknázzuk ki a benne rejlő erőt.

 

A rossz testtartást még fokozza az is, hogy sokan ülőmunkát végeznek, berogyva a gép elé.

Ha már eljutottunk addig, hogy a hátunkat megfelelően edzve megerősítettük az izmainkat, még akkor is ott lesz az a probléma, hogy a testtartásunk siralmas… Nyilván az, ki tudna huszonpár év helytelen testtartáson szocializálódott embert egyik pillanatról a másikra ránevelni arra, hogy kihúzza magát. Megmondom: egy jó barát és egy seprűnyél. A seprűnyél lehet közvetett, vagy közvetlen kiegészítője a helyes testtartásért folytatott harcunknak. Ha a figyelmünk könnyen elterelődik arról, hogy kihúzzuk magunkat, akkor szimplán kössünk a gerincünk vonalára egy seprűnyelet. Ha ez nem kivitelezhető, akkor válasszuk a közvetett megoldást, melyben a munkatársunk, vagy egy jó barátunk is szívesen segítségünkre lesz, mert amíg Ő levezeti a feszültséget, alkalomadtán egy kőkemény hátba gyűréssel, addig mi hamarabb tanuljuk meg, hogy a rossz testtartás nagy fájdalommal jár. (Természetesen ez a bekezdés egy vicc, ne csináld, ha csak nem vagy egy hatalmas barom, mert abban az esetben megérdemled a verést! :D)

Viccet félretéve. A hát-problémák helyrehozásának első lépése az, hogy megtanuljuk kihúzni magunkat. Nem kell elbújni a világ elől, meg kell mutatni, hogy milyen szépek vagyunk. Dagadjon az a mellkas a büszkeségtől, mert biztos vagyok benne, hogy mindenkinek van valami az életében, ami mérhetetlen büszkeséggel tölti el. Ha úgy gondolod, hogy nincs, akkor tévedsz! Kezd el a helyes testtartásért vívott harcot és légy büszke arra, hogy Te megtetted az első lépést annak irányába, hogy jobb legyen az életed.

 

A cikk első része itt most véget is ért

A következő cikkben arról lesz szó, hogy milyen technikával tudjuk megerősíteni a törzsizomzatot. Nem csak a hátizmokat, hanem a hasizmokat is, mivel a hasizmoknak ugyanolyan fontos szerepük van a helyes testtartásban, mint a hátnak. A 3. részben pedig egy ultra egyszerű, viszont funkcióját tekintve – a szubjektív véleményem szerint – a világ legnagyszerűbb kiegészítőjéről írok néhány mondatot. Így előre csak annyit, hogy kemény, gurul és oldja a feszültséget, de nem fogom ellőni a poént!

 

Pereg Péter

 

Ha tetszett a cikk, csatlakozz a Facebook csoporthoz, hogy mindig értesülhess aktuális írásaink megjelenéséről.

image_print

Ez is érdekelhet

Posted in Általános cikkek, Egészséges életmód, Fitnesz and tagged , , , , , .

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kérlek, írd be az alábbit * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.