Ashtanga jóga: mit ad és mi is ez egyáltalán?

A jógáról legtöbbünknek a lassú mozdulatok, a meditáció és a nőiesség jut az eszünkbe. Ezt tapasztalom a környezetemben a jógát nem ismerők között és magam is így vélekedtem erről annak idején. Ezek a gondolatok pedig leginkább negatív töltetűek és sokan talán emiatt nem kezdenek bele.

„99% gyakorlás, 1% elmélet”
(Sri K.Pattabhi Jois)

 

Én is inkább a dinamikusabb sportokat kedveltem, de mindig kacérkodtam a jógával. Mikor elkezdtem gyakorolni, eleinte csak a hajlékonyság fokozása érdekelt. Aztán elkapott a gépszíj, többféle jógairányzatot kipróbáltam, míg rátaláltam a számomra ideális irányzatra, az Ashtangára.

Ez az irányzat egy kötött gyakorlatsorból áll, és nagy hangsúlyt fektet a bandhák (azaz energetikai zárak), a dristi (tekintet irányításának technikája) alkalmazására a pózok kivitelezése során, és végig az uddzsáji (melegítő vagy diadalmas) légzést használja (hogy ezek pontosan mit is jelentenek, arról majd később). Mivel már a teljes első sorozat is komoly hajlékonyságot, erőt és egyensúlyérzéket követel, továbbá az előbb említett légzés-zárak-tekintetirányítás együttes helyes végzése is nagyfokú koncentrációt igényel, így emiatt jógában már jártas gyakorlóknak ajánlják több helyen is. Szerintem akár Ashtangával is lehet a jógás pályafutást kezdeni, a rendszeres gyakorlás és fokozatos tanulás biztosan (a gyakorlatsort szakaszokra bontva) meghozza a gyümölcsét.

Mikor az Ashtangáról olvastam először, attól tartottam, hogy az adott ászanák (pózok) meghatározott sorrendje unalmassá válhat, mint például a Callanetics (ami szintén adott gyakorlatsorok egymásutánja és én kb. fél év alatt meguntam). Ma már látom, hogy mekkora fejlődési lehetőség van benne, akár az egyes pózok, akár a gyakorlatokat összekötő vinyászák tekintetében, most úgy érzem, sosem fogom megunni, és mindig lesz miben fejlődni.

 

Mi a gyümölcse, mit ad az Ashtanga jóga?

Ez az irányzat megcáfol minden sztereotip gondolatot, amit eddig a jógáról gondoltál. A gyakorlatok haladó szinten történő végzéséhez sokszor férfias erőre, erős kar-, hát-, váll- és hasizomra van szükség. Tehát nem kifejezetten nőies. A jógapózok dinamikusan követik egymást, a légzés helyes kivitelezésével együtt jobban megizzaszt (engem legalábbis), mint a komfortzónán jóval túltolt futás. Tehát nem lassú, nem lagymatag. Ez csak a külcsín. A belbecs miatt lesz az ember igazi Ashtangás.

 

Az első gyakorlatsor neve nem véletlenül terápiás jóga, vagy jóga csikitsza. Rendszeres gyakorlása:

  • egyensúlyba hozza a szervezet működését
  • megelőzi a betegségek kialakulását,
  • egészségesebbé tesz (jobban, mint bármilyen mesterséges multivitamin).
  • méregtelenít, javítja az emésztést,
  • elűzi a stresszt,
  • helyreállítja a hormonháztartást,
  • nőknél a menstruációs ciklust,
  • javítja az inkontinencia (például vizeletcsepegés a gyenge gátizomzat következtében) tüneteit,
  • kiterjeszti a kötött ízületek mozgástartományát,
  • testileg, lelkileg, szellemileg kiegyensúlyozottabb emberré tesz. (ez egyébként szerintem mindenféle jógastílus rendszeres gyakorlására igaz)
  • az Ashtangától erősebb, bátrabb, nyugodtabb, ellenállóbb leszel.
  • a fizikai gyakorlás hatására fellobban testedben a belső tűz, az agni (tisztító tűz), hatására aktiválódnak a test energia központjai, melynek legjótékonyabb következménye, hogy fiatalabbnak, rugalmasabbnak, erősebbnek érzed magad,
  • majd sok sok (hónap-év-évtized) gyakorlás után (Kino Macgregor szerint egy évtized is kellhet) meglátja a jógi a gyakorlás valódi célját, a spirituális fejlődést, mikor a tisztító tűz, az agni eléri az elmét, és megtisztult bölcsességet, megvilágosodást hoz, mely ragyogva sugárzik a testen át.
  • Sri K.Pattabhi Jois (1915-2009), az ashtanga jóga híres guruja mondta: „99% gyakorlás, 1% elmélet”. Ahogy pedig az én „mesterem” (sajnos csak online), Kino Macgregor mondja (ő Pattabhi Jois tanítványa): „Keep practicing!”

 

Gyakorolj kitartóan! A hatás nem marad el.

 

Forrás: Wikipedia, kinomacgregor.com, Christina Brown: Jógabiblia,
Képek: Yoga Inspiration, B.Betti

 

B.Betti
Facebook oldala

 

Ha tetszett a cikk, csatlakozz a Facebook csoporthoz, hogy mindig értesülhess aktuális írásaink megjelenéséről.

image_print

Ez is érdekelhet

Posted in Cikkek, tutorialok, Saját testsúlyos edzés and tagged , , , , .

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kérlek, írd be az alábbit * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.