Frédéric Delavier: Sportanatómia és Sportanatómia nőknek

Az a megtiszteltetés ért, hogy felkértek e két új kiadvány ismertetésére. Régóta kerestem olyan könyvet, mely bemutatja az izmok működését az edzés során, viszont a kínálattal nem voltam elégedett. Amikor azonban kézhez kaptam ezt a két könyvet és belenéztem, elámultam. Pontosan ez volt az, amit kerestem! Így azt is mondhatnám, hogy Frédéric Delavier idén nyáron magyar fordításban is megjelent könyvei, a Sportanatómia és a Sportanatómia nőknek mindenféle szempontból a legjobbkor jött.

 

Főbb benyomások

Mikor először kezembe vettem a könyveket azonnal a súlya lepett meg. Számomra egy jó kiadvány ott kezdődik, hogy nem spórolják ki belőle a minőségi anyagot. Nemcsak a minőségi papírt, de a festéket sem – mint ahogy ezen könyvek esetében kiadáskor arra valóban szükség volt. Rendkívül érdekes, látványos, jól olvasható, jól érthető és megunhatatlan. A könyv minden egyes oldala sűrűn tartalmazza az értékes információkat, melyek nem hiányozhatnak egyetlen sportoktató, edző ismereteiből sem. Elsősorban a testkultúra tudatos művelői számára készült, testépítőiknek, edzőiknek, oktatóiknak. Azonban mégis több réteget céloz be: a teremben edző amatőrtől a versenyzőkön át egészen az anatómiát tanuló egyetemi hallgatókig mindenki megtalálja a könyven azt, ami számára fontos és hasznos. Az edzés szerelmesei is haszonnal forgathatják a kiadványokat, hogy lámpás gyúljon a fejekben, mely gyakorlatnak mely izmokra hat elsősorban és mi a helyes vagy helytelen kivitelezés. A Sportanatómia elsősorban a konditermekben végezhető gyakorlatokon keresztül mutatja be az emberi test működését bámulatos részletességgel, míg a Sportanatómia nőknek a tipikusan a nők által preferált, konditeremben vagy otthon végezhető gyakorlatokat elemzi.

 

fred1Frédéric Delavier egy művész, aki korábban maga is erőemelő edzéseket végzett.

Az emberi test működése iránti érdeklődésének, összegyűlt tudásának eredményei ezek a könyvek, melyben saját ábrázolású képein a nem dolgozó és a dolgozó (vastagon szedett) izmok, szalagok, ízületek, csontok és az ő működésük az egyes gyakorlatok során a legapróbb részletességig ábrázolva van, ahogy azt még legtöbben sosem láttuk. Nem véletlen ezért az sem, hogy a könyvet ősztől bekerültek a felsőoktatásba, mégpedig testnevelési és orvostudományi karokon.

 

 

 

 

Frédéric Delavier: Sportanatómia

A belső borítón a legfontosabb izomcsoportok ábrázolását látjuk, megközelítőleg olyan elnagyolt részletességgel, ahogyan az minimálisan minden edzéssel foglalkozó, edzegető személy ismereteiben szerepel. Az alsó végtag izmai itt még csak comfeszítő, combhajlító és farizom… A könyv végén ezzel ellentétben (189-197. oldal) a legapróbb részletességig, elemeiben láthatjuk az emberi test felépítését, ahogyan az egyes „elemek” a csontvázra majd egymásra épülnek. A könyv anatómiai ábrázolásaiban még a könyv lektorálását végző Dr. Wenger Tibor, a Semmelweis Egyetem Humánmorfológiai és Fejlődésbiológiai Intézetének oktatója sem találta a legapróbb hibát sem.

A Sportanatómia 7 nagyobb fejezetre osztható, mely az emberi test 7 nagyobb területének felel meg. Az egyes gyakorlatokat aszerint csoportosítva találjuk benne, hogy elsődlegesen mely testrészeket dolgoztatják meg:

 

  1. Felső végtagok
  2. Váll
  3. Mellkas
  4. Hát
  5. Alsó végtagok
  6. Fartájék
  7. Has

 

Mind a 7 fejezet az adott terület szerkezeti bemutatásával kezdődik, majd pedig további 20-30 alfejezetre bomlik, attól függően, hogy hány, a területet megdolgoztató gyakorlatot és kiegészítő tanácsot mutat be.

Minden gyakorlat bemutatása Delavier saját művészi rajzain keresztül történik, melyeken kiemeli az elsődlegesen (és másodlagosan) dolgozó izomrostokat. Kifejezetten tetszik ez a messzemenő részletesség, a szerző nem várja el az olvasótól, hogy minden alkalommal a könyv végében található anatómiai ábrákhoz forduljon értelmezésért, ezzel szemben minden egyes gyakorlat képénél ő megnevezi a résztvevő izmokat/ínakat/szalagokat/csontokat/ízületeket.

 

fred2Az egyes gyakorlatok bemutatása során felhívja a figyelmet azok variációira és a variációk közötti különbségekre, arra, hogy azok hogyan dolgoztatják meg a testet eltérő módon (például a fogás szélességétől függően).

Az egyes változatok között megkönnyíti az olvasó választását azzal, ahogyan bemutatja, hogy a különböző testfelépítésű emberek az adott gyakorlatvariációkat mennyire tudják helyesen elvégezni és mi okozza azt, hogy bizony vannak gyakorlatok, amelyek nekünk nem valók. Vegyük csak például egy rövid és egy hosszú combcsontú ember guggolását és a törzs dőlési szögét, továbbá azt, mekkora nyomásnak van kitéve a medence a combcsont hosszától függően. Normál térd, O láb és X láb, túlnyújtott térd… vajon melyikük teszi ki magát veszélynek guggolás során? Vagy nem árt eszünkbe vésni, hogy a kétkezes bicepszgyakorlat végzésénél figyelembe kell venni az egyes sportolók eltérő tulajdonságait, a felkar és az alkar által bezárt tompaszög nagyságát és ehhez mérten kell megválasztani a gyakorlatot. Ott van továbbá a rövid és a hosszú alkar vagy a kulcscsont hossza, melyek befolyásolják a nyakról nyomás végzését.

Ez a gyakorlat sem mindenkinek való, mert a csontváz szerkezete behatárolhatja, mennyire tesszük ki káros mértékű terhelésnek magunkat. És olvassunk csak tovább, mert magával ragad… ott két személy, aki fekvenyom, egyiküknek lapos a mellkas és hosszúak a végtagjai, míg másikuknak inkább hordó alakú a mellkasa és rövid karokkal rendelkezik… fekvenyomáskor milyen szélesen kell fogniuk a rudat? Hogyan érintik ezek a tulajdonságok a gyakorlat kivitelezését és az izmok munkáját? Felkeltettem az érdeklődésedet, hogy megtudd, mi lehet a különbség az itt felsorolt típusok között? A könyvben ott a válasz erre és még nagyon sok másra is 🙂

 

 

 

 

 

Nem hiába mondják, hogy nincs két ugyanolyan ember és hogy egy jó barátod edzésterve nem biztos, hogy neked is beválik. A Sportanatómia könyvből azonban kinyerheted a számodra szükséges tudás, megismerheted az egyes tulajdonságok közti különbségeket és eldöntheted, melyek a számodra igazán megfelelő gyakorlatok, változatok és végrehajtási módok.

Egyéb anatómiai ismeretekkel is ellátja Delavier az olvasót, bővíti tudását az emberi test mozgásáról. Minden egyes gyakorlat bemutatásánál másféle ismeretet oszt meg velünk. Hogy megint csak néhány példát ragadjak ki a sok közül: az alsócsigás bicepszgyakorlattal együtt bemutatja az egyízületi és többízületi izmok közötti különbséget, az egykezes fordított letolásnál pedig azzal ismerkedhet meg az olvasó, hol találhatók felkar izmainak rögzülési helyei a csontokon. Nem egyetlen sémát követ az író. Nem arról van szó, hogy bemutatja egy gyakorlat a végzését, ezt követően elmondja, mit és hogyan kell csinálni a helyes végzés érdekében, valamint a gyakorlat mire hat, majd megy is a következő gyakorlatra. Nem! Minden gyakorlatnál az ahhoz kapcsolódó, mély szintű ismeretekkel lát el, mégis olyan élvezetesen és megfogható nyelven teszi mindezt, hogy nem szükséges előzetes anatómai ismeretekkel rendelkezni a megértéséhez. Éppen ettől is oly érdekes, olvasmányos, megunhatatlan ez a könyv. Nehéz letenni.

Az egyes fejezeteken belül megismerteti az olvasót az adott testrészeket érintő legalapvetőbb nyújtásokkal. Az anatómiai ábrázolások, kiegészítő ismeretek és hasznos jótanácsok természetesen itt sem maradhatnak el.

Rendkívül tetszik, ahogyan a szerző bemutatja és megindokolja a tipikus sérüléseket és a hosszan tartó, degeneratív folyamatok eredményeit. Felhívja a figyelmet, hogyan lehet mindezeket megelőzni és mit tehetünk, ha már megtörtént a baj.

 

Mindezek együtt teszik ezt a könyvet igazán értékessé, sokrétűvé.

 

A könyv a Delavier Kft., a Semmelweis Kiadó és a Multimédia Stúdió Kft. közös kiadása.

Oldalszám: 203

Fordította: Dr. Csáki Ágnes

Lektorálta: Dr. Wenger Tibor

 

 

Sportanatómia nőknek

A Sportanatómia nőknek a kifejezetten a nők által preferált gyakorlatokkal dolgozik és 4 fejezetre, 4 testtájra koncentrál:

 

  1. Fartájék
  2. Alsó végtagok
  3. Has
  4. Hát

 

A bevezetőben megismerkedhetünk a 3 fő testtípussal és magyarázatot kapunk azok kialakulására is. A női test jellegzetességeire koncentrálva ismerteti a szerző, miben különbözik a zsíreloszlás a női és a férfi testen.

Ez egy némileg vékonyabb könyv. A Sportanatómia könyvnél leírtak javarészt jellemzik ezt a könyvet is, vagyis minden gyakorlatnál meg vannak nevezve a dolgozó és a környékező izmok (és ízületek, csontok, szalagok, ahol szükséges), bemutat különféle lehetséges variációkat egy gyakorlatra és felhívja a figyelmet mindazokra a hibákra, amelyeket elkövethetünk, szabotálva a helyes végrehajtás és sérülést okozva magunknak. Ellát kiegészítő anatómiai ismeretekkel is és bemutat néhány sérülést is, azonban ezek bemutatására kevésbé törekszik és számuk is kevesebb. A nyújtásokat ebben a könyvben nem találjuk.

Bevallom, a Sportanatómia könyvben az első és legfontosabb, amit megkerestem, hogy benne van-e a felhúzás és a guggolás. Igen, benne vannak, mégpedig sok variáció és mindegyik a messzemenő részletekig lebontva, ráadásul nagy örömömre női „modellen” ábrázolva. Még érdekesebb volt, hogy vajon a Sportanatómia nőknek könyvben megtalálom-e ezeket? A könyv a guggolás számos variációját felsorakoztatja, nehéz volna nem észrevenni. Bár kicsit tovább kellett keresnem (a felhúzás teljes testes gyakorlat és Delavier a Hát fejezetben ismerteti), megtaláltam, igen, szerepelnek itt is a felhúzás különöző variációi.

 

fred3

 

Ami a nőknek szóló könyv alapvető sajátossága, az a női test működésének részletes bemutatása a nők által kedvelt gyakorlatok végrehajtása során. Van benne számos saját testsúllyal, szalaggal, kisebb ellenállással végezhető gyakorlat, a teljesség igénye nélkül sorolom fel a sokféle lábemelést, kitörés variációkat, combközelítést és combtávolítást. Bemutatja a hasizom gyakorlatok egész garmadáját (ez a legkiterjedtebb fejezet).

Nem ismerteti viszont azokat a gyakorlatokat, amelyeket a nők gyakran szeretnek elhagyni, vagyis a lábak, farizmok és a hasat megdolgozató gyakorlatokon túl egy igen csökevényes Hát fejezettel van dolgunk, a karok és a vállak pedig teljesen kimaradnak. Bevallom, én ezt hiányolom, viszont minden ezzel kapcsolatos információ fellelhető a könyv párjában, a Sportanatómia c. kiadványban.

 

 

A könyv a Delavier Kft., a Semmelweis Kiadó és a Multimédia Stúdió Kft. közös kiadása.

Oldalszám: 143

Fordította: Dr. Csáki Ágnes

Lektorálta: Dr. Wenger Tibor

 

 

Kinek ajánlom a Sportanatómia és a Sportanatómia nőknek könyveket?

  • Kezdőknek, haladóknak és profiknak
  • A sport amatőr szerelmeseinek, hobby-gyúrósoknak, versenyzőknek és sportoktatóknak
  • Mindenkinek, aki most ismerkedik a gyakorlatokkal és mindenkinek, aki már ismeri őket, mert új megvilágításba kerülnek
  • Mindenkinek, akit érdekel az emberi test és/vagy annak működése

 

 

A könyvek árai

Frédéric Delavier: Sportanatómia – 5900 Ft

Frédéric Delavier: Sportanatómia nőknek – 4900 Ft

 

A könyvek megvásárolhatók:

  1. a Shop.Builder Webáruházból: Sportanatómia, Sportanatómia Nőknek
  2. a Semmelweis Kiadó weboldaláról online

 

További információkat kaphattok a delaviershop.com nemrég nyitott és folyamatosan frissülő Facebook oldalán.

 

 

Metálozott testet,

Angelocska

Angelocska Életmód

 

 

Ha tetszett a cikk, csatlakozz a Facebook csoporthoz, hogy mindig értesülhess aktuális írásaink megjelenéséről.

image_print

Ez is érdekelhet

Posted in Általános cikkek, Fitnesz and tagged , , , , , .

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kérlek, írd be az alábbit * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.