Jógastílusok, avagy melyik jógaórát válasszam? 1. rész

Ha még nem kezdtél el jógázni, de már az elhatározás megszületett, szétnézel az interneten jógastúdiókat keresve lakhelyed közelében. Szerencsés esetben fővárosi vagy, ahol számtalan stúdió, azon belül szintén rengeteg féle stílusú jógaóra közül választhatsz. Ekkor biztosan felmerül a kérdés benned:

 

“Mégis, melyiket válasszam?”

A legtöbb stúdió részletes leírást ad az óra stílusáról, nehézségi fokáról, sőt, javaslatot tesz kezdő jógázóknak, amely alapján nagyjából kialakul egy elképzelés, mely irányba indulj.

 

Lássuk, mire számíthatsz.

A mai, modern világban elterjedt jóga az ászanák, vagyis a testtartások elsajátításán alapul. Az óratípusok különbözőségét a következők adják, többek között: légzés fontossága, pózok kitartásának ideje, precizitása, a meditáció jelentősége, a terem hőfoka, az ászanák összeválogatása, azoknak sorrendje, a dinamikusság, vagy épp annak hiánya.

 

Vegyük kicsit sorra, részletesebben:

 

Hatha jóga: nyugati modern világban ezen a jógastíluson a könnyebb elemekre épülő kurzusokat értik. (egyébként a hatha jógán minden olyan fajtát értünk, amely a testgyakorlás útján közelíti meg a jóga végső célját) A testtartásokat lépésről lépésre, mérsékelt ütemben tanítják, az oktatók által „hozott” hagyományok szerint. A testtartások mellett hangsúlyt fektet a légzésre és a relaxációra is. Ideális kezdők számára. Jóval test orientáltabb, de majd később látjuk, a jóga egységes végső céljához juttat el ez az irányzat is. Hogy mi a végső cél? Válasz a következő cikk végén lesz olvasható.

 

 

 

Ashtanga vinyásza-jóga: Sri K. Pattabhi Jois nevéhez kötödik, fix gyakorlatsorokból áll, ezek egymásra épülnek, alapja a légzés, a tekintet irányítása, az energiazárak alkalmazásának (bandhák) összehangolása a testtartásokkal, mely egy folyamatos gyakorlatsorrá van összefűzve az úgynevezett vinyászákkal, ez adja meg a dinamikusságát. Inkább a gyakorlat, mint az elmélet kapja a hangsúlyt, ha a gyakorló helyesen elsajátítja, akkor magában is boldogul, így tartják. Végzik testhőmérsékletű (36-40 fok) teremben is, améregtelenítő hatását fokozva ezzel. Ideális, ha karcsú, izmos testet szeretnél, ha nem zavar, hogy megizzadsz, kiváló gerincproblémákra, de merev csípő vagy sérült térdízület esetén nem árt az óvatosság.

 

 

 

 

Iyengar-jóga: (ejtsd: ájengár) B.K.S. Ijengar jógi módszere, a testtartások rendkívül precíz végrehajtására helyezi a hangsúlyt. A tanulója még a lábujjak tartásáról is pontos instrukciókat kap, ezértkezdők számára ideális lehet. Alkalmas még testtartás javítására,speciális egészségügyi problémák kezelésére.

 

 

 

 

 

 

Bikram jóga: a gyakorlatsor Bikram Choudhury nevéhez fűződik, két állandó légzőgyakorlat-sorozatból és 24 jógapózból áll, melyeket relaxáció követ. A gyakorlatokat melegben (36-40 fok) végzik, nincsenek fordított testtartások, az alsó test erősítése nagyobb hangsúlyt kap, mint a felső, az ashtangához hasonlóan a pózok folyamatos mozgássorrá olvadnak össze. A nyújtások terén nagyobb eredményt érhetünk el,méregtelenítő hatását a meleg fokozza, ajánlott a nagyobb megpróbáltatásra vágyóknak, de a csendes meditációt kedvelők ne válasszák.

 

 

 

 

 

 

Szivananda jóga: alapítója Szvámi Szivananda, az órák 20, kifejezetten a csakrákat stimuláló gyakorlatokra épülnek. Rövid éneklés és légzőgyakorlatok után az ászanákat úgy állítják össze, hogy minden csakra sorra kerüljön, végül relaxációval zárják az órát. Azok számára ideális, akiknek a jóga testi és szellemi oldala egyaránt fontos. Ez az irányzat lehetővé teszi a pózok tökéletes elsajátítását, az egyes testtartások tartalmának mélyebb megértését, de nem alkalmas a változatosságot kedvelők számára.

 

 

 

 

Jövő heti írásomban folytatom a jóga irányzatok bemutatását.

 

B.Betti
Facebook oldal itt

 

Forrás: Godfrey Devereux: A jóga alapjai, Christina Brown: Jógabiblia, Wikipedia
Fotók: Google

 

Ha tetszett a cikk, csatlakozz a Facebook csoporthoz, hogy mindig értesülhess aktuális írásaink megjelenéséről.

image_print

Ez is érdekelhet

Posted in Cikkek, tutorialok, Saját testsúlyos edzés and tagged , , , .

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kérlek, írd be az alábbit * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.