Még több (kókusz)zsírt!

A fehérjék és szénhidrátok mellett a zsírok is a makro tápanyagaink közé tartoznak. Nagyon sokaknak a zsírokról egyből a zsírpárnák növekedésére és elhízásra asszociálnak, tévesen. Zsír szükséges a sejtek felépítéséhez, a hormonok termeléséhez, az ízületek megfelelő működéséhez is.
A zsírokat szerkezetüket tekintve több csoportba oszthatjuk, és megkülönböztethetünk számunkra hasznos, és káros zsírokat is.

 

Telített zsírok

Ezek az állati eredetű zsírok, amik származhatnak húsokból, tojásból valamint a tejtermékekből is. Ezek a zsírok szobahőmérsékleten szilárdak. Az állati zsírokon kívül még a telített zsírok kategóriájába soroljuk a kókuszzsírt és a pálmazsír is.

 

Transz zsírok

Ezek a zsírok mesterségesen jönnek létre. A növényi olajokat hidrogénnel bombázzák, így azok szilárd állagúvá válnak. Ezt a típust a szervezetünk nem tudja felhasznosítani, egészséges élettani hatása nincs, ezért érdemes teljesen kiiktatni az étrendünkből. Sok betegség mint az érelmeszesedés, szívproblémák és magas koleszterinszint is visszavezethető a túlzott fogyasztására. Transzzsírokat tartalmaznak a margarinok, de a kekszekben, chips-ekben és egyéb kész termékekben is ezek találhatóak.

 

Egyszeresen- és Többszörösen telítetlen zsírok

Ide tartozik az omega 3- és 6 zsírsav, vagyis az esszenciális zsírsavak, amiknek a fontosságáról és pozitív élettani hatásukról sokat lehet hallani. Az omega 3 jó hatással van az emésztésre, segít megelőzni a szív és érrendszeri megbetegedéseket, megelőzi az érelmeszesedést és még az ízületeinkre is pozitív hatással van, ami a sportos életmódot élők körében sem egy utolsó szempont. Megfelelő energiát is biztosítanak és segítenek a savak semlegesítésében. A bőr és a haj szépségében is fontos szerepe van. Omega 6 zsírsavaknak fontos szabályozó szerepük van, védelmet nyújtanak az érrendszeri betegségek ellen, részt vesznek a váz-izomzat sejtfelépítésében valamint az agy, szem és tápcsatorna számára is igen fontosak. Ezek a zsírok tehát azok, amelyek a legjobb élettani hatással bírnak, ezáltal a leg értékesebbek számunkra.
Fontos omega 3- és 6 források a halak, halolaj, magvak és egyéb növényi olajok mint az olíva olaj vagy lenmagolaj. Az olajoknál fontos, hogy mindig hidegen sajtolt változatot használjunk.

 

Kókuszzsír

Ugyan a kókuszzsírt említettem már a telített zsíroknál, de mivel másként „viselkedik” mint a telített zsírok többsége, ezért megérdemel egy külön fejezetet. A kókuszzsír nagy része telített zsírsav, de ezeknek a szerkezete különbözik más telített zsírokétól(nem hosszú, hanem közepes szénláncú molekulák). A vékonybélből szívódnak fel, ezáltal nem vesznek részt a zsíranyagcserében, ebből kifolyólag nm is raktározza el a szervezetünk. A szénhidrátokhoz hasonlóan azonnal energiát szolgáltat az izomzatnak. Egészséges laurinsavat tartalmaz (ami az anyatejben fordul még elő), mely antibakteriális tulajdonsággal rendelkezik, emellett immunerősítő hatása is van. Ideális cukorbetegeknek és pajzsmirigy problémákban szenvedőknek is. Stabil szerkezetű, ezért többszöri felmelegítés után sem keletkeznek benne káros anyagok, így sütésre is alkalmas. A táplálkozás mellett a bőr-és hajápolásban is remekül használhatjuk.

Az új kutatási eredmények felrúgták azt, hogy az alacsony zsírtartalmú étrend a megfelelő és egészséges. Minden egészségügyi probléma és elhízás nélkül megnövelhetjük az elfogyasztott zsírok mennyiségét (a szénhidrátbevitelt ebben az esetben érdemes csökkenteni), sőt a jó zsírok fogyasztása gyorsíthatja az anyagcserét, ezáltal segítheti a fogyást is. A zsíroknak a legmagasabb a kalóriaértéke, ezért hosszú időre ellátja a szervezetet energiával, így akár az edzéseink is intenzívebbek lesznek. Tehát ne féljünk tőlük, bátran fogyasszunk zsírokat.

 

Nóri
Facebook ITT

 

Ha tetszett a cikk, csatlakozz a Facebook csoporthoz, hogy mindig értesülhess aktuális írásaink megjelenéséről.

image_print

Ez is érdekelhet

Posted in Alapismeretek, Diéta, Egészség, Egészséges életmód and tagged , , , , , , .

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kérlek, írd be az alábbit * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.