Merj élni 40-en túl!

Kedves Olvasó!

Ha azzal a szándékkal nyitottad meg ezt a cikket, hogy – az előző old warrior folytatásaként – most megtalálod a negyvenen túliak edzés programját, akkor most csalódnod kell. Szerintem, ugyanis nem létezik olyan workout, melyet így találsz meg: Workout 30-on túl, 40-en túl… stb. Az igaz, hogy életkorunkból kifolyólag fizikálisan már nem vagyunk képesek mindenféle akrobatikus és pattogó elemekkel telitűzdelt edzés végrehajtására, de nincs határozott klisé, mely ráhúzható erre a korosztályra. Mindenkinek magának kell megkeresnie és kipróbálni, mi az a mozgás és edzésforma, ami a legtökéletesebben illeszthető be az életébe, vagy amely legjobban megfelel a saját fizikai adottságainak. Hiszen mindannyian mások vagyunk.

 

Bár, ahogy Angi könyvében is olvashatod, 40 után már érezhetően és jelentősen lelassulnak az anyagcsere folyamatok, ugyanazt a súlyfelesleget sokkal nagyobb, keményebb, kitartóbb munka árán tudjuk csak ledolgozni, mint a 30-asok. De semmi sem lehetetlen.

 

És nézzük a dolgok jó oldalát! Ha már idősebb vagy és pl. már nagyok a gyerekeid és mind kiröpültek a fészekből – akkor sokkal jobb a helyzet! Több szabadidőd van. Még jót tesz a lelkednek is, ha egy kis testmozgással lefoglalod magad.

 

Ha már eddig életed részévé vált valamilyen szinten a mozgás, akkor – ha csökkentett intenzitással is – de ne hagyd abba! Ha eddig még nem kezdted el, soha sem késő! Még most sem!

40en

 

Elcsépelt közhely, hogy az embernek arra van ideje, amit akar. Itt vagyok például én: 46 évesen, egyedül egy 13 éves kamasz fiúval. Azt hiszem, akinek gyermeke van, és szülőként már átvészelt egy ilyen kort, annak ezt a helyzetet nem kell bemutatnom. Napi 8 órában dolgozom, naponta 50 percet vesz el az életemből a közlekedés. És akkor ott a háztartás, főzés, segíteni a gyereknek a lecke kikérdezésében vagy időnként nyakatekert matek példák megoldásán gondolkodni. Beszélgetni a gyermekkel/gyermekekkel, ami nagyon fontos, minden korban, de ilyenkor főleg. Angol tanfolyamra járni, hetente kétszer, mert hát a nyelvismeret ugye fontos dolog 40 fölöttieknek is. Ha ezt mind összeadjuk, már alig marad egy kis idő a hétköznapokon. Hétvégén közös program a családdal, főzés, tanulás… tiszta mókuskerék. És akkor hova is fér be az egészséges testmozgás?

 

Hidd el, ha akarod, belefér. Innen-onnan lecsípett 10 percek, a számítógép előtt haszontalanul eltöltött 15 perc… Mindannyiunk életében vannak ilyen 5-10 percek. Ha ezt összeadod, kijön egy harminc-negyven perc mozgásra is, legalább hetente kétszer-háromszor. És most nézz magadba, ugye nálad is ez a helyzet?

 

Pedig hidd el, nekem sem könnyű. A 46 év nálam a gerincemet viselte meg leginkább, van egy deréktáji porckorong sérvem. Rájöttem, hogy csak egyetlen dologgal tudom magam szinten tartani, illetve javítani az állapotomon, ez pedig a rendszeres edzés. Eljárni edzőtermekbe nincs időm, tehát marad az otthoni edzés. De remekül működik. Sokkal jobb formában vagyok, mint kb. 10 évvel ezelőtt. Ezt annak köszönhetem, hogy saját magamon teszteltem a különböző fitness irányzatokat, mígnem megtaláltam azt a fajtát, ami az én fizikai terhelhetőségemnek teljesen megfelel és javítja a gerinc, a porckorongok és izmok állapotát. Szóval nekem létszükséges a mozgás.

 

40entúl1És jelentkeztem Metálozott Angelocska 2. átalakító programjára. Ekkor még nem tudtam, hogyan is fogom mindezt megcsinálni, hogyan fér ez bele az én, egyébként is zsúfolt életembe? Csak egyet tudtam: akarom! És minden fejben dől el. De ne akarj mindenben tökéletes lenni! A mai világban ez már nem megy. Rangsorold a dolgokat, és ami számodra fontos, arra lesz időd. Elég mozgalmasak a napjaim, és néha elmarad egy-két takarítás, nem mindig van helyén minden ruha, de a heti 3-4 otthoni edzés teljesítve, a program során az étrendemben szereplő ételeket én készítettem, tartom a diétát, ma is, és még a gyermek sem halt éhen. Igaz, hogy a kreatív hobbimra sajnos már nincs elég idő, de ennyi áldozatot érdemes hozni egy egészségesebb, jobban működő szervezetért.

És jól érzem magam, mert kitűztem magam elé egy célt, amit kisebb lemondásokkal ugyan, de teljesítettem. Ugyanez neked is menni fog! Csak akarni kell. A siker további jó érzéseket hoz magával. Jobban nézek ki és fiatalabbnak érzem magam.

 

Egy kicsit könnyebb dolgod van, ha van melletted egy olyan társ, akivel együtt csinálhatod az edzéseket, akinek ugyanazok a dolgok és elvek a fontosak, mint neked. Most már én is elmondhatom ezt, és hihetetlen jó érzés. De nem feltétlenül muszáj, hogy az edzőtárs a férj, feleség legyen. Lehet az egy jó barát, vagy a gyermeked vagy esetleg sokaknál már az unoka! Egy társ nagy segítség, felráz a néha rád törő fáradtságból, kihúz a lelki gödörből. Mert hidd el, mindenkinek van ilyen napja is! De alszunk rá egyet és holnap úja és új erővel vetjük bele magunkat a nehézségekbe.

 

Ami még nagyon fontos-és sajnos ez a magyar embernek igen nehezen megy: Légy pozitív! Mosolyogj sokat! A nevetés már önmagában gyógyító hatású. Ez a jókedv átragad a közvetlen környezetedben élőkre is. Ami jó neked is! Merj hinni és bízni, magadban, másokban, a holnapban! Mutass jó példát a gyermekednek, unokádnak! Légy úrrá a lustaságon és kelj fel a kanapéról. Ha kell, akkor épp most. Melegíts be és kezdd el!

 

 

Szóval a lényeg 40 után:

  1. Ha már rendszeresen sportolsz, mozogsz valamit, ne hagyd abba!
  2. Ha még nem, akkor vágj bele!
  3. Keresd meg a neked megfelelő edzésformát. Ha elsőre nem sikerül, ne keseredj el, keress másikat!
  4. Táplálkozz változatosan és egészségesen!
  5. Mosolyogj sokat! Gondolkozz pozitívan!
  6. Szervezz sok közös programot a szeretteiddel! Töltődj fel a velük töltött szép pillanatokból!

 

 

Merj élni, hisz van élet 40-en túl is! Meg 50-en túl is! Meg 60-on túl is! Stb…

Hisz: “Az élet szép… tenéked magyarázzam?”

 

 

Andi

 

Ha tetszett a cikk, csatlakozz a Facebook csoporthoz, hogy mindig értesülhess aktuális írásaink megjelenéséről.

image_print

Ez is érdekelhet

Posted in Edzés, Sikertörténetek and tagged , , , , , .

2 Comments

  1. Kedves Andi!

    Örültem a 40 éven túli írásodnak.
    Én most 44 vagyok és lassan 3 éve minden nap edzek valamit, és leszoktam a cukorról :).
    Mikor elkezdtem 3 hónap alatt ledobtam magamról a fölösleges 5 kilót. Azóta tartom.
    Pedig van előéletem nekem is. 33 évesen lett két kiszakadt gerincsérvem. Abból egy csoda gyógytornásszal épültem fel, műtét nélkül. De sokáig nem mertem komolyabb sportba kezdeni.
    Most már itthon súlyzózok, szobabiciklizem, TRX-ezek.
    Ezeket lehet elcsipett percekben is. (Pl. akár pörköltfőzés, vagy kenyérsütés közben.)
    Egyik lányom edzése alatt – míg más anyukák egymással beszélgetnek – én futni megyek. Ha rossz idő van akkor edzőterembe. A másik lányom edzésére pedig most szeptembertől egyszerűen beiratkoztam. Szóval: elkezdtem karatézni 🙂 . Mert, ahogy írod: semmi sem lehetetlen.
    Üdv: Andi (2)

  2. Kedves Andi 2.

    Hozzad szólnék. Először is gratulálok neked kitartásodért, én is pár éve kezdtem az eletmódvaltást s 40 eves koromra a legjobb formámban vagyok. Egy bánatom van csak, a feleségemnek szintén gerincsérve van. Folyamatosan jár orvosról orvosra, ilyen mekkenzi torna olyan pilatesz, – de valahogy nem akar javulni annyira hogy akár futni tudjon…..mindent megtennék ha találnank egy csoda gyógytornászt aki segíteni tudna rajta is. Válaszod segítséged előre is köszönöm. Henrik

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kérlek, írd be az alábbit * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.