Miért jógázzunk?

Sok mozgásformáról keringenek tévhitek, de azt hiszem, hogy a jógára különösen igaz ez. Rengetegen sosem próbálják ki, mert azt hiszik, hogy jógázni annyit jelent, mint lótusz ülésben kézfejeinket a térdeinkre helyezve és ujjbegyeinket összeérintve “mmmmmmmm” hangot kelteni. Persze van jóga meditáció is… azonban a helyesen kivitelezett, bizonyos esetekben igen nagy erőt megkövetelő asanák (jóga pózok) is már a testi-lelki megnyugvást idézik elő. Vagy éppen az energiáink felszabadulásával a kedélyek teljes borzolását…

 

A másik tévhit, hogy a jóga egyszerű nyújtás. Épp a napokban néztem nagy örömmel egy frappáns videót arról, hogy a puszta hajlékonyság inkább gyengeség és hajolgatás, semmint jóga, ami az erővel egyenlő! Nem kell sokszor jógázni ahhoz, hogy megérezzük, a jóga nem az izmok nyújtását jelenti elsősorban, ez annál sokkal több, sokkal jobb és a hatása is gyümölcsözőbb!

 

yoga3

 

A jóga igen közel áll a gimnasztikához (calisthenicshez), ezért is alkalmazzák előszeretettel. Gyakorlói közé tartozik Al Kavadlo is. Alkalmazói korántsem csak a nyújtás előnyeit élvezik ki, hanem azt a funkcionális erőt is, amit a jógába bele kell fektetni, és ami a gyakorlások során egyre növekszik a jógiban.

 

 

A jóga:

  • erősít – számos olyan gyakorlat létezik, amely igénybe veszi az izmokat. Ezek lehetnek statikus asanák, de akár dinamikus gyakorlatsorook is. Amíg kitartjuk a pózokat vagy egyikből a másikba vezetjük át a testünket, megtartjuk és mozgatjuk a saját testsúlyunkat, addig hihetetlen nagy munkát végzünk, formásodnak, erősödnek az izmok, inak, ízületek, nő a funkcionális erőnk. A jógások vékonyak, de felmérhetetlen testi erővel rendelkeznek;
  • fogyaszt – a jóga típusától függ, hogy mekkora energiát kell befektetned a gyakorlatok elvégzésébe. Egy jó Ashtanga nem csak az izmaidat dolgoztatja meg, de a sorozat végére jelentősen meg is izzadsz, igen jól felpezsdíti a vérkeringésedet, kimelegít, megedzi a szívedet, tágítja a véredényeket;
  • méregtelenít – a teljes Ashtanga első sorozat a test méreganyagainak távozására lett összeállítva, de maga a jógázás is izzadással jár, ezáltal is távoznak a testből a méreganyagok;
  • gyógyít – számos könnyekig megható példa van rá, hogy a jóga milyen csodákra képes, a mozgásszervi betegségektől kezdve a vérnyomás problémákon át a lelki bajokig képes elűzni a gondokat. A jógán belül asanák és gyakorlatsorok különíthetők el a különféle gondok kezelésére /hormonális problémák, emésztési zavarok, depresszió stb./;
  • hajlékonnyá tesz – természetesen mindenkinek van egy maximuma. Nem születtünk mindannyian hajlékonynak (köztük én is a merev típusba tartozom), nem szabad a videó tökéletes hajlékonysággal rendelkező jógijának képességeit irigyelni. Fejlesszük magunkat, hozzuk ki magunkból a maximumot (nem ciki segédeszközöket használni – egy téglát, ha nem tudunk a földig lehajolni vagy egy jóga szalagot/törölközőt, ha nem érjük el a lábujjainkat). Ne feledjük, hogy a saját fejlődésünket kövessük! A fejlődésnek nem kell gyorsnak lennie, akár évekbe is beletelhet, míg elérjük a céljainkat. Azonban a következetességre szükség van. Ha kitartóan gyakorolunk, egyszer még mi is sokkal többre leszünk képesek, mint amiről valaha is álmodtunk, de addig is rengeteget számít, hogy minden alkalommal bőven elegendő az a stimulus, amit a testünk éppen kap és amit éppen elvisel – még ha nem is vagyunk olyan hajlékonyak, mint akik annak születtek. Még egyszer hangsúlyozom: ne másokhoz hasonlítsuk magunkat!;
  • formálja az izmokat – méghozzá két módon is. Egyrészt azért, mert a pózok kitartása erősíti őket (pl. a különböző háromszögek), másrészt pedig maga a nyújtás miatt. Az egyéb edzések végi nyújtásoknak is van egy ilyen pozitív mellékhatása, hogy nem engedi “összesűrűsödni” és megrövidülni az izmokat. Azok a nők, akik nem szeretik a vastag izmokat, gyakran álmodnak vékony, hosszúkás, szép izomzatról. Sajnos izmaink alakját nem tudjuk megválasztani, de a rendszeres jóga segíthet a rugalmasságuk megőrzésében, a hosszuk megtartásában, ezáltal, elméletileg, az alakjuk is akár szebb lehet;
  • megóv a sérülésektől – heti 2-szer 20 perc jóga már jelentősen hozzásegít ahhoz, hogy a testünk reagálni tudjon a hirtelen érkező behatásokra (egy rossz lépés futás közben, egy hirtelen megemelt nehéz tárgy), és ne kelljen lesérülnünk;
  • regenerál, ha megsérülsz – a sérülés típusától függően jót tehet az enyhe nyújtás. Erről mindig kérdezd ki előbb orvosodat, mert bizonyos sérülésekre tilos nyújtani, csak a pihentetés segít rajtuk!;
  • kitartásra és türelemre nevel, szívóssá tesz – természetesen a nyújtást tartalmazó gyakorlatok jó ryoga2észe nem mindig olyan kellemes… amíg megtanuljuk kontrollálni az akaratunkat, megzabolázzuk az elménket, hogy legyőzzük a jóga fájdalmat és 5-10 lassú lélegzetik kitartjuk a pózt, addig rengeteget fejlődünk kitartásban, amely az élet egyéb területeire is kihat – jobban álljuk majd a sarat, elviseljük a nyomást, a stresszt! A türelmünket az is edzi, hogy a pózok elsajátítása időbe telik. Nem ciki elesni, fel kell tudni állni és folytatni;
  • levezeti a stresszt – rengeteg stresszhatás ér minket. A felgyülemlő negatív energiák különböző testrészeinkben tudnak tárolódni, akár testi fájdalmat, görcsöket is okozva bennük. Ilyen területek a nyak, a vállak, a hát felső része, a derék, és hatalmas stressz raktár a farizom. Az izmok elernyedéséhez ahhoz van szükség, hogy minimum 15 mp-ig tartsunk ki egy pózt. Ahogy az izomzat megnyúlik, úgy nyugszik meg, úgy távozik belőle és belőlünk is a feszültség;
  • megismertet önmagaddal – a jóga hozzásegít ahhoz, hogy rájöjj, hogyan is működik valójában a tested a saját akaratod szerint. A jógázások alkalmával megtanulod úgy irányítani a tagjaidat, ahogyan szeretnéd (ez most furcsán hangozhat, de hidd el, hogy a puszta létezésed még nem jelenti azt, hogy érzed és irányítani tudod a tested). Másrészről a jógázások megnyugtatnak, minden gyakorlás során tehetsz egy barangolást gondolataid körül, ezáltal is közelebb kerülve önmagadhoz;
  • nemtől és kortól függetlenül gyakorolható – nők és férfiak, fiatalok és idősek egyaránt végezhetik;
  • meghosszabbítja az egészséges életet – a jógik nem ritkán még 80 év felett is aktívak és egészségesebbek, mint oly sok fiatal manapság;
  • és végső, de nem utolsó sorban energiával lát el!

 

 

Ha eddig nem ilyen szemmel tekintettél a jógára, akkor remélem, hogy kedvet kaptál hozzá.

 

Ne feledd azonban, hogy mint minden helytelenül kivitelezett morgásformától, úgy a jógától is megsérülhetsz. Mindig legyél körültekintő, ismerd a határaidat és semmit se vigyél túlzásba. A kevesebbről számos esetben derül már ki, hogy több!

 

 

 

 

Metálozott testet,

Angelocska

Angelocska – Workout Girl

image_print

Ez is érdekelhet

Posted in Cikkek, tutorialok, Saját testsúlyos edzés and tagged , , , , , .

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kérlek, írd be az alábbit * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.