Metálozott szívek. Nyugalmi pulzus és vérnyomás – Neked mennyi?

A sport nemcsak az egyik legolcsóbb örömforrás, hanem az egyik legolcsóbb gyógyszer is.

A nyugalmi pulzus egy nagyon könnyen alkalmazható mérce, hogy megtudd, mennyire erős a szíved, mennyire vagy edzett.

 

Előtte azonban egy kis mese…

 

metalsziv

A szíved egyfolytában dolgozik. Biológia óráról – és remélhetőleg nemcsak onnan – mindenki tudja, hogy a szív  24 órás, éjjel-nappali munkája során folyamatosan összehúzódik és elernyed, így pumpálva a vért az erekbe és így keringetve azt a testben. Minden percben megkeringet annyi vért, amennyi a szervezetünkben van, tehát 5 litert. Ez a testmozgás hatására könnyen többszöröződhet, a mozgás típusától függően 15-25 literre növekszik a keringetett vér mennyisége (van, aki szerint 30l-re).

Nem nehéz belegondolni, milyen hatalmas munka ez a szívnek. Azonban, mint minden munkának, úgy ennek is van egy olyan mellékhatása, hogy erősebbé teszi a dolgozóját. Sokan azt gondolják, hogy aki sportol, csak az izmait munkálja.  Az egyszerűbb felfogású ember szemei előtt csak zsírrétegek és kockás hasak keringenek a “sport” szó hallatán. Így hát, aki nem mozog, az sokszor hivatkozik arra, hogy neki nincs szüksége alakformálásra. Viszont az egészség számos esetben teljesen a háttérbe szorul, szeretnek róla megfeledkezni. Mintha egy olyan dologról lenne szó, ami amúgy is múlandó. Nem igaz! Hol marad tehát a sport szó hallatán az egészség képe? Hol marad az öntudat, amely azért kiáltozik, hogy egészségesen és sokáig akarjunk élni? Hogy 50 évesen könnyedén tudjuk hazacipelni a boltból a bevásárlószatyrokat, vagy hogy ne okozzon már 25 évesen problémát az, ha nincsen lift a 4 emeletes épületben!

Aki felismerte már a sportélmény okozta örömöket és annak egyéb előnyeit, az ne csak a kinézetének ápolását tartsa szem előtt, amikor sportol! Nem szabad megfeledkezni a szívizomról sem.  Az erős, “izmos” szív nagyobbakat tud “dobbantani”, tehát minden egyes szívveréssel egyszerre nagyobb vért tud áramoltatni az erekbe. Ebből kifolyólag, az erős szívnek kevesebbszer kell összehúzódnia és elernyednie, hogy ellássa ugyanazt a munkát, amit a gyenge szív, vagyis csökken a pulzus.

A másik pozitív hatása a testmozgásnak, hogy rendezi a vérnyomást. Nemcsak a magas vérnyomást normalizálja, hanem az alacsonyat is.

 

 

nemmetalsziv

“Az összehúzódott bal kamra által létrehozott csúcsnyomás a méréskor a “felső” értéket adó, szisztolés érték. Az alsó értéket, pedig az adja meg, hogy a vér milyen sebességgel tud továbbfolyni az artériákból a kapillárisokba.” (forrás: http://www.omker.hu/en/news/read/46)

 

 

 

A magas vérnyomást a következőképpen gyógyítja a testmozgás:

Ahogy a testmozgás során megnövekszik az áramoltatott vér mennyisége, úgy az ereknek is tágulniuk kell, hogy ilyen többszörös mennyiségű vért el tudjanak szállítani. Ahogy az ér falai rendszeresen kitágulnak és szűkülnek, megeddzük őket (tartósan tágabbá válnak?). Nem vagyok orvos, de úgy tudom, hogy a magas vérnyomás egyik okozója általában az, hogy túl szűkek az érfalak és ezen úgymond a vér csak nehéz munkával tudja magát “átpasszírozni”. Gondolj arra, hogy hogyan működnek a kerti slagok! Ha egy kis átmérőjű csöved van, akkor nagy erővel fog messze lövelni a víz belőle, míg ha egy nagy átmérőjű slagod van, akkor a szivattyú (a szíved) ugyanolyan erősen dolgozik, mégis a csökkent nyomás miatt a víz lágyabban tör elő a slagból. Ha rugalmasak az érfalaid, nem fogja akkora nyomás sem tágítani őket, hogy keringhessen a vér.

Mert mi is a vérnyomás? A vérnek az érfalakra kifejtett nyomása. Ha rugalmasabbak, “tágabbak” az erek, kisebb a nyomás is, amit a szív által keringetett vér kifejt az érfalakra, tehát alacsonyabb a vérnyomás is.

 

kovetkezmenyek

 

A (nem öröklött) magas vérnyomásnak számos oka lehet, melyek általában a következők:

  • stressz
  • nem megfelelő táplálkozás (sós és zsíros ételek fogyasztása)
  • mozgásszegény életmód
  • túlsúly
  • dohányzás
  • rendszeres és túl sok alkohol fogyasztás

A fenti kép pedig a magas vérnyomás néhány következményét mutatja be. Azt hiszem, érdemes elgondolkodni, hogy a gyógyszerezés nem megoldás, főleg nem fiatal korban.

 

 

A megoldás magas vérnyomás ellen:

  • konyv1rendszeres testmozgás, minimum a szívedet megdolgoztató, a vérkeringést pezsdítő kardió mozgás, például biciklizés, idővel futás
  • megfelelő táplálkozás, melyhez sok könyv is a segítségünkre siet
  • lelki nyugalom elérése
  • ideális testsúly elérése
  • dohányzásról való leszokás
  • alkohol fogyasztás mérséklése (napi 1 dl vörösbor még jót is tesz).

 

 

A magas vérnyomással küszködőknek a táplálkozásban érdemes a fehérjékben dúsabb, szénhidrátokban és állati eredetű zsiradékokban szegényebb ételekre, gyümölcsökre, zöldségekre, olajos magvakra, Omega-3 zsírsavakra, olivaolaj használatára koncentrálniuk.  Talán ezzel nem mondtam újat, mert ez tényleg egy olyan típusú táplálkozás, amit amúgy is folytat egy egészségesen táplálkozó sportember? Gondolom, hogy nem véletlenül!

Eddzük a testünket, eddzük a szívünket,

táplálkozzunk egészségesen és szívünk,

testünk, lelkünk meghálálja!  

 

 (Vagy pedig hanyagoljuk testünket, hanyagoljuk szívünket

és engedjünk utat a néma gyilkosnak /ez a magas vérnyomás gúnyneve/).

boldogsziv

 

Vissza a nyugalmi pulzushoz:

A nyugalmi pulzus a reggel, ébredés után mért pulzus. Érdemes akkor mérni, amikor nem párunk vagy a vekker ébreszt, hanem magunktól ébredünk, kipihentek, nyugodtak vagyunk. Már előző este készítsük oda a karórát, de a mobiltelefon sajnos úgyis mindig ott van mellettünk.

Felkelés nélkül számoljuk a pulzusunkat a pontosság érdekében ne csak 10 másodpercig, hanem minimum 30 mp-ig, de inkább egy teljes percig. A jó nyugalmi pulzus percenként 40 és 60 közötti szívdobbanást mutat (előfordul, hogy valakinek 40 alatt van). Ez nem egyezik a nap közben mért pulzussal, amikor is az úgy 58-72 környékén mozog.

A nyugalmi pulzus sportolók számára arra is alkalmas, leellenőrizzék, nem túledzettek-e. Ha értéke túl magas az ébredés után, valószínűleg az illető nem tudta kipihenni magát, tehát fennáll a túledzettség esélye. Ugyanez igaz a vérnyomásra is. Ha reggelre nem állt helyre a 120/80-as vérnyomás egy maratonistánál, talán kéne egy kis pihenőt vennie.

 

meres

 

Az én reggeli nyugalmi pulzusom általában 45-47 körül mozog. És a Tiéd? Akkor is olyan korszakom volt, amikor sokat edzettem.

 

Remélem, hogy ez a kis téma felcsigázott titeket. Különösen azokat, akiknek egészségügyi problémáik vannak, amelyeken a sport és az egészséges táplálkozás segíthet. Ha valaki tudja, mit kéne tennie, de mégsem fogadja meg a tanácsokat, az olyan, mint aláírni egy lassan kivégző halálos ítéletet. Mindenkinek a saját kezében az életének kulcsa!

 

Remélem, hogy érdekes volt és holnap megméritek a nyugalmi pulzusotokat és most előkapjátok a vérnyomás mérőt. Ti milyen értékeket kaptatok?

 

 

Metálozott szíveket,

image_print

Ez is érdekelhet

Posted in Egészséges életmód and tagged , , .

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kérlek, írd be az alábbit * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.