Rúdtánc, egy sport más szemszögből

 

Tisztában vagyok vele, ha kimondom azt a szót rúdtánc, vagy rúdfitnesz, az emberek 90%-ának nem az a kép ugrik be, mint nekem. Amiről most írok, annak már semmi köze a füstös éjszakai bárokban táncikáló lányok mozgásához. Aki megismeri, kipróbálja, annak a rúd és a sztriptíz fogalma többé nem mosódik össze. Kicsit bajban is vagyok, kellene egy találó név ennek a sportágnak, amiről nem hamis sztereotípiák ugranak be. Egyszerűen rúd edzésnek hívom.

 

Hogy miért?

 

rud1

 

 

Tévhitek, amiket szeretnék eloszlatni….

 

Szexi, kétségtelen, de a hangsúly nem ezen van. Egy rúd edzésen senki sem fog megszabadulni a ruháitól, nem fog 20 centis platform cipőben a rúd körül vonaglani. A rövid sort és a top viseletének funkciója van, bizonyos mozdulatok elvégzéséhez elengedhetetlen, hogy a bőr tapadjon a rúdhoz.

Könnyednek tűnik, de csak tűnik. Mivel saját testsúllyal dolgozunk, ezért alapkövetelmény(nek kellene lennie) a felsőtest bizonyos erejének (hasizom, törzsizom, kar) megléte, enélkül beszűkül a mozgástér, már alap mozdulatok nem mennek, pl. rúdra felmászás. Ha többet szeretnél, mint táncikálni, lépkedni a földön, akkor azt javaslom rendelkezz egy bizonyos fokú erőnléttel, (Fegyencedzéssel pár hónap alatt fel lehet szedni egy jó kis alapot), így már az első órán sem marad el a sikerélmény.

Vannak helyek, ahol szóba sem állnak veled, míg fel nem tudod húzni magad nyújtóra minimum 5-ször. Persze ördögi a kör, minél többet próbálod, gyűröd, annál hamarabb bele fogsz erősödni.

rud3

 

Hajlékonyság, rugalmasság nélkül sok trükk kivitelezhetetlen, itt kerül képbe a jóga. A rudazást magas szinten művelő sportolók kemény balettoktatásban részesülnek, ami itt is pontosan olyan alap, mint a többi tornamozdulatokra épülő sportág esetében. Szerencsés, hogy egyre többen veszik át ezt a szemléletet, napról napra kapkodom a fejem, mert lélegzetelállító művészi alkotások kerülnek fel a netes videómegosztókra. A világversenyek egyre magasabb színvonalúak, már nem számít etalonnak, ha valaki csak erős, vagy hajlékony, hanem az kerül ki győztesnek, akinek az zeneválasztása, előadásmódja, átélése kiemelkedő, vagy valami addig soha nem látott különlegességgel rukkol elő. A fantázia pedig határtalan!

 

Ne riasszon el senkit, valóban sok képesség és készség kell a rúdhoz, de ezek mind fejleszthetőek, és az út ami odáig vezet, nem könnyű, viszont fantasztikus.

 

 

Csak nőknek?

 

rud4 Újabb tévhitet szeretnék eloszlatni, hogy a rudazás csak nőknek való. Indiában egy tradicionális sportág a mallakhamb, ahol köztéren férfiak és nők vegyesen egy sima tik fa rúdon vagy kötélen mutatnak be lélegzetelállító mozdulatokat.

 

Aki erre azt mondja, hogy ez nem sport, annak javasolnék egy próbát!

rud5

 

 

 

Olimpiai sportág lesz belőle?

 

rud7Miért is ne? Helyet követel a ritmikus gimnasztika, a szertorna, a műkorcsolya mellé. Ha a vízszintesen elhelyezett rúd, a nyújtó, a felemáskorlát a szertorna által szerepelhet, akkor ennek függőleges párja, a rúd miért ne lehetne ott? Az összetett gimnasztikus elemek, forgások, kitartások miatt látványos, szórakoztató sportág.

 

Az öltözet lenne túl kevés? A strandröplabdás lányok is hasonló felszerelésben versenyeznek.

 

Egy kicsivel nyitottabb hozzáállás sokat dobna az ügyön….

 

 

 

 

 

 

A rúdon túl…

 

Aki már nagyon profinak érzi magát a rúdon és bírja a magasságot, ajánlom, próbálja ki a következő eszközöket, a karikát (arial hoop) és a selymet (arial silk) a levegőben. Ha a rúdhoz erő kell, akkor itt ez hatványozottan igaz, az eszközök maguk is mozognak . Gyönyőrű, légies mozdulatokat, pörgéseket, akrobatikus elemeket lehet csinálni rajtuk, kicsit a cirkuszi mutatványokra hajaznak, nem kevés koncentráció szükséges hozzájuk.

 

 

 

Amit kaphatsz ezektől a mozgásformától:

  • erőt (azáltal, hogy időről időre a saját testsúlyodat emeled)
  • kitartást (az előbb említett erő megszerezéséhez )
  • hajlékonyságot
  • gyönyörű tónusos izmokat
  • magabiztosságot
  • dörzsöléseket, sebeket (lesznek, mint minden más sportnál is, nem szépítem a dolgokat)

 

 

Talán láttál pár videót a neten, vagy a barátnőd is kipróbálta már, gyűjtöd a bátorságot? Ne habozz, mindegy hány éves vagy, ha érdekel, keress egy számodra szimpatikus oktatót és vágj bele! Nem fogod megbánni. Megtanulod mozgatni a saját testsúlyodat, fenomenális érzés, óráról órára fejlődni fogsz, megerősödik a törzsed, a karod, elbúcsúzhatsz az intgetőhájadtól. Helyette gyönyörű izmok fognak ráfeszülni a válladra és a karjaidra. A nőiességed új oldalát találhatod meg, az első sikerélmények után a magabiztosságod is garantáltan újabb dimenziókba lép.

 

 

MT Ági

muvjorbadi.blogspot.hu

 

 

Ha tetszett a cikk, csatlakozz a Facebook csoporthoz, hogy mindig értesülhess aktuális írásaink megjelenéséről.

image_print

Ez is érdekelhet

Posted in Cikkek, tutorialok and tagged , , , .

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kérlek, írd be az alábbit * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.