Street Workout & Fegyencedzés csajoknak – meghódít a saját testsúlyos edzés. VIDEÓVAL!

A lányok is képesek rá! Eleinte szinte csak a férfiak körében hódított…. Csupán elvétve lehetett találni 1-1 lányt, akit a Fegyencedzés vagy a Street Workout vonzott.

 

Street Workout & Fegyencedzés csajoknak

Nem egészen 3 hónapja hoztam létre a Street Workout & Fegyencedzés csajoknak Facebook csoportot, mely tagjainak száma mára elérte a 600 főt. Többségük érdeklődő, olvasgató, a háttérben szótlanul végzi a Fegyencedzést. Ahogy beszélgetésekből kiderült, sokan nem mernek belekezdeni az edzésekbe, félnek a nehézségi fokától. Az igazán aktívak száma még mindig csak két maroknyi, de mi szeretjük, jól érezzük magunkat ezzel a típusú edzéssel – lelkünkben és testünkben is. A cikkben látható videón a csoport néhány tagja szerepel.

Ez az első olyan közös videó, amelyen több magyar lány az ország különböző pontjairól megmutatja, hogyan edz az utcán nagy befektetések (drága eszközök és még drágább konditermi bérletek) nélkül. Akár a cikkemnek, úgy a videónak is az a célja, hogy minél több nővel megismerje ezt a sportot, lássák, hogy a lányok is képesek bármit elérni, amiért küzdenek, ők képesek céljaik megvalósítására.

 

Ahogy a jól ismert angol szlogen mondja:
“Girls can do it too”

A cikk folytatásában először röviden a Street Workout-ról és a Fegyencedzésről ejtek pár szót elsősorban azok számára, akik nem ismernék. Utána arról írok, hogy tapasztalatom szerint mi jellemzi a lányok edzéseit, miben különbözik a férfiakétól, ezt pedig közös videó bemutatása követi.

 

A saját testsúlyos edzés

A saját testsúlyos edzésnek számos előnyéről írtunk korábban. A cikkben bemutatott edzéseket eszközök nélkül vagy csupán minimális eszköz használatával is lehet már végezni.

A Street Workout avagy utcai edzés űzői általában többedmagukkal edzenek (de a magányosan edzők sem ritkák) az arra alkalmas parkokban, ahol elsősorban különböző magasságú nyújtók és párhuzamos korlátok vannak kihelyezve. Többen alkalmaznak gyűrűt, paralettet és egyéb eszközöket, de azok hiányában a puszta földön is számos gyakorlat végzésére adódik lehetőség.

Ha nincs a közelben megfelelő park, ki-ki a maga leleményes módján megtalálhatja a lehetőséget arra, hogy húzódzkodni, lábat emelni és egyéb gyakorlatokat kivitelezni tudjon: a közelben ott vannak a játszóterek mászókái, esetleg különböző korlátok, melyekhez a biciklit szokták kikötni, pár alkalmas villanypózna vagy netán egy utcai szőnyegporoló… aki mégsem talál semmit, az pedig tud venni otthonába önmegtámasztó húzódzkodót és indulhat az edzés.

 

Fegyencedzés és Street Workout

A kettőt gyakran összekeverik, pedig a Fegyencedzés és az SW nem ugyanaz. A Metálozott testekre is készült már recenzió a Fegyencedzés könyvről, ráadásul egy nő tollából. A Fegyencedzés egy meglehetősen akkurátusan kidolgozott módszer arra, hogy bárki, kortól, nemtől, súlyfeleslegtől függetlenül növelhesse testi erőnlétét 6 alapgyakorlattal, melyek a következők: guggolás, lábemelés, húzódzkodás, híd, fekvőtámasz és karhajlítás kézenállásban.

 

Minden gyakorlaton belül 10 szint van, amelyeken keresztül haladva el lehet jutni a mesterlépésig (pl. guggolás esetében ez az egylábas guggolás, híd esetében az állásból állásba híd). A Fegyencedzés otthon, arra alkalmas teremben, utcán, bárhol végezhető.

A Street Workout avagy utcai edzés más elemeket is tartalmaz és ahogy a neve is mutatja: az edzéseket leggyakrabban az utcán végzik. A Street Workout abban is különbözik, hogy a gyakorlatok, elemek szabadon követik egymást, ahogy éppen a hangulat magával hozza, de általában minden egyénnek idővel kialakulnak saját, rá jellemző koreográfiái. Míg a Fegyencedzés egy szigorúbb rendszer, addig a Street Workout szerint edzők igen gyakran nem követnek semmilyen edzéstervet sem. Edzéseiknek igen pozitív hatása van a társasági életükre is, hiszen ez valójában egy jó alkalom arra is, hogy barátaikkal töltsék az időt. Gyakran nem is edzésként élik meg a találkozásaikat. Tipikus gyakorlataik közé tartoznak a különböző típusú húzódzkodások, fekvőtámaszok, muscle up, zászló, támaszmérleg és egyebek. Az elemeket szeretik koreográfiával összekötni.

 

Amikor a rúdtánc és a break egymásra talál

 

Miben mások a lányok?

A férfiak azt mondják: semmiben. Nem egyszer olvastam ilyen véleményt: ugyanúgy van karjuk és lábuk, hát csinálják az edzéseket! Ez azonban sajnos nem igaz.

 

Erő

A nők nem véletlenül a gyengébb nem, a fáradékonyabbak, a sérülékenyebbek… Nem, nem sajnáltatjuk magunkat egyáltalán, nem keresünk kifogásokat, pusztán mi érezzük, hogy hol vannak a korlátaink, amelyeket sokkal tovább tart leküzdenünk. Ezeket le is küzdjük, de előttünk egyértelműen más lehetőségek nyitottak a sporton belül, mint a férfiak számára! Így tehát, amiben igazán különbözünk a férfiaktól, az a hosszú alapozás, amire szükségünk van. Számunkra sokkal tovább tart elsajátítani 1-1 gyakorlatot, szinte az összeset azok közül, ami egy férfi előtt kérdésesként fel sem merülhet.

 

Amennyiben a valós tudás elsajátítása a cél és nem pusztán alakformálás (melyre ezek az edzések kiválóak!), úgy a lányoknak kiemelten fontos reális rövid és hosszú távú célokat meghatározniuk maguk számára, ügyelni arra, hogy fokról fokra fejlődni tudjanak. Még ha nem is teljesen kötött, de akor is kell, hogy legyen az edzések mögött valamiféle rendszer. Erre nagyon jó az első hónapokban a Fegyencedzés. Azonban szükség van (volna) arra, hogy a Street Workout gyakorlatok is részleteikre legyenek lebontva, és nem csak azok, amelyek a fériak számára problémásak lehetnek (pl. muscle up). A férfiak gyakran azonnal képesek kivitelezni gyakorlatokat, és mivel számukra ez olyan természetes dolog, nehezen hiszik el, hogy a lányoknak nem az. Sajnos a gyakorlatok nincsenek mind kellőképpen teljes mélységig lebontva, így a lányok igen hosszadalmas időt képesek a próbálkozásaikkal eltölteni – főleg, ha nincs segítségük. Ez gyakran azt vonja magával, hogy hónapokig nincs valós fejlődés, nehezebben jutnak egyről a kettőre.

 

A gyakorlatok és a célok

A lányok abban is különböznek, hogy más gyakorlatokat részesítenek előnyben. Vannak köztünk is olyanok, akik imádnak húzódzkodni, összejött már nekünk a fél muscle up és egyéb finomságok… de vannak olyanok is, akik nem vágynak arra, hogy ilyen és ennél magasabb szintre felfejleszteni magukat.

A lányok előtt jobban szóba jön a hajlékonyság fejlesztése. A rúd nemcsak vízszintes, hanem függőleges is (street pole edzés), gyakran preferálják a talajgyakorlatokat, egyensúlyozásokat is.

A gyakorlatok nagy része a felsőtestet terheli, különösen a karokat, vállakat, a hátat. A lányok számára különösen fontos, hogy elegendő mennyiségben legyenek beiktatva olyan gyakorlatok, amelyek a lábakat edzik. Erről a férfiak gyakran szeretnek megfeledkezni, noha nem volna szabad.

 

Hol kezdjék a lányok/nők?

Először is: egészen fiataltól az idősebbekig bárki elkezdheti az edzéseket.

A lányok számára létrehoztam a Street Workout & Fegyencedzés csoportot Facebook-on. Aki ide csatlakozik, az egy olyan közösség tagjává válik, ahol a lányok egymást segítik. Jelenleg csupán néhány férfi tagja van a csoportnak (ők profik), a csoportba való belépés csak lányok előtt nyitott.

Elsődleges lépés mindenképp a Fegyencedzés könyv elolvasása. A könyv mindent elmond arról, hogyan kell elindulni a saját testsúlyos edzésekben, pontosan leírja, milyen gyakorlatokból mennyit és hogyan kell végezni. A Fegyencedzés gyakorlatait kell elkezdeni az elejétől. Ez igen hosszú időre ellát edzéssel, valamint megadja a kellő alapozást is a későbbi nehezebb gyakorlatok előtt.

A Fegyencedzés gyakorlatait idővel ki lehet egészíteni egyéb módszerekkel is. A benne leírt húzódzkodás fejlesztés mellett is érdemes más technikákkal is próbálkozni. Kifejezetten lányokra gondolva jött létre a Tanuljunk húzódzkodni cikk is.

 

Hol találsz meg minket?

A csajos csoport tagjai az alábbi videóban látható lányok is (megjegyzés: a YouTube videó alatt azt is elolvashatjátok, hogy kik szerepelnek a videóban!). Nomy 6 hónapja kezdte a Street Workout-ot barátja segítségével. Én 1 évvel ezelőtt kezdtem el a Fegyencedzést és 5 hónapja a Street Workout-ot. Timi 4 éve rúdtáncol, Time nemrég kezdte a Fegyencedzést és kedvencei az egyensúlyozó gyakorlatok. Judit néhány éve rúdtáncol és most kezdte a Fegyencedzést. Noémi, Enikő, Évi pár hónapja edzenek a Fegyencedzés rendszere szerint.

 

Elsődleges központjaink Pécs/Mohács és Budapest. A csoporton belül bővebb információt nyerhetsz arról a közösségről, amely kialakult Budapesten és ahol a lányok edzenek, míg engem Pécsen vagy Mohácson találtok meg.

Remélem, sikerült felkelteni az érdeklődéseteket. További kérdésekkel engem is bármikor megkereshettek, megtaláltok a lánycsoportban vagy Facebook oldalamon.

 

Metálozott testet,
Angelocska
Angelocska – Workout Girl

 

Ha tetszett a cikk, csatlakozz a Facebook csoporthoz, hogy mindig értesülhess aktuális írásaink megjelenéséről.

image_print

Ez is érdekelhet

Posted in Cikkek, tutorialok, Saját testsúlyos edzés and tagged , , , , .

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kérlek, írd be az alábbit * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.