Superfoods II. – Gyümölcsök II.

A gyümölcsökről szóló cikk első része: Gyümölcsök I.

 

 

Áfonya

A szupergyümölcsök között is igen kiemelkedő mind a kék, a vörös vagy fekete változata. Hihetetlenül magas antioxidáns tartalma mellett  kiemelkedő  C-vitamin, mangán és rostforrás.  A kékáfonya segít a krónikus megbetegedések elleni harcban, dohányosok körében nagyban csökkenti a tüdőrák kialakulásának kockázatát. A vörösáfonyát, vagyis tőzegáfonyát a húgyúti megbetegedések elleni csodafegyverként tartják számon, míg a fekete áfonya javítja a vércukor és inzulin értékeit, így  fontos szerepe van a cukorbetegség kialakulásának megelőzésében.

A kék áfonyát próbáljuk nyersen fogyasztani, azonban a tőzegáfonya túl savanyú lehet önmagában, ezért érdemes más gyümölcsökkel keverve enni, de inkább préslevét igyuk. Fekete áfonya ritkán kapható frissen, inkább lé vagy kivonat formában találkozhatunk vele.

blue4Recept tipp: Pürésítsünk kék áfonyát és ezzel dúsítsuk a reggeli zabkásánkat, vagy ugyanezt a pürét fűzzük össze zselatinnal, majd dobjuk fel vele a süteményeinket.

 

Füge

A fügét még a búzánál, árpánál és a hüvelyeseknél is régebb óta termesztik. Kitűnő K-vitam, rost, kalcium, kálium, mangán és réz forrás, de ezek mellett bőven található benne B1-, B2-, B6- vitamin, vas, foszfor és fehérje. Növényi hatóanyagtartalma szerepet játszik a szívbetegségek kialakulásának megelőzésében, de gátolja a vérrögképződést és a gyulladásos folyamatok kialakulását. Mivel nehezen tárolható és szállítható, többnyire aszalt változatokkal találkozhatunk a boltokban, de a benne található hasznos anyagok se aszalás, se főzés során nem bomlanak le.blue1

Recept tipp: Finom és tápanyagdús előételt készíthetünk pár hozzávaló segítségével. A fügéket metsszük be X alakban és óvatosan nyissuk szét. Töltsünk a közepébe kék-, vagy kecskesajtot, erre helyezzünk pár szelet mandulát, majd süssük meg.

 

Goji bogyó / Ördögcérna / Farkasgyümölcs

A szuperételek listáján előkelő szerepet foglal el a goji bogyó, és manapság egyre népszerűbbé is válik. Magas az A-, C- vitamin tartalma és jó kalcium, béta-karotin és antioxidáns forrás . Ez egy természetes multivitamin  „kapszula” mert: 20 féle ásványi anyagot, 18 féle aminósavat, 15% fehérjét, a barna rizsnél 67-szer több B1-vitamint, a zabkorpánál 100-szor több B3-vitamint, a nyers spenótnál 2-szer több béta-karotint, a narancsnál legalább 3-szor több C-vitamint tartalmaz. Csökkenti a szabadgyökök kialakulását, érelmeszesedés és cukorbetegség megelőzésében is segíthet fogyasztása.

Ezek mellett látásjavító, vérnyomást pozitívan befolyásoló, koleszterinszintet csökkentő hatása is ismert, valamint remek afrodiziákumként tartják számon. Frissen nem sokszor találkozhatunk velük, de szárítva, akár teaként fogyasztva is megtartja tápanyagtartalmát.

blue2

Recept tipp: Tápanyagokban gazdag, energiát adó édességet készíthetünk felhasználásával. Csupán az alábbi hozzávalókat össze kell kevernünk: 3 csésze zabpehely, fél csésze mandulaliszt, fél csésze kakaópor, méz, agavé nektár vagy édesítő, fél csésze olvasztott kókuszzsír, fél csésze goji bogyó. Keverjük jól össze a hozzávalókat, formázzunk a masszából kis golyókat majd pár órára tegyük a hűtőbe. Akár reggeliként is megállja a helyét.

 

Felhasznált irodalom:

Tonia Reinhards: ÉtTrend. Ventus Libro Kiadó, 2011

http://www.gojimester.hu/

 

Nóri

Facebook ITT

 

Ha tetszett a cikk, csatlakozz a Facebook csoporthoz, hogy mindig értesülhess aktuális írásaink megjelenéséről.

image_print

Ez is érdekelhet

Posted in Alapismeretek, Diéta, Egészség, Egészséges életmód and tagged , , , , , .

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kérlek, írd be az alábbit * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.