Télen se hagyd abba!

Sötét, hideg reggelek, ködös, szemerkélő eső, szeles, pár fokos hőmérséklet…. nem feltétlenül kell hogy visszatartsanak a futásban! Néhány jótanács hozzásegít, hogy a hűvösebb hónapokban is szívesen húzz futócipőt.

 

telifutas1

 

Ruházat:

 

Rétegesen, nehogy ráfázz!

  • Ha lehetőséged van rá, válassz szintetikus, lélegző, nedvességet elvezető vékony anyagokat. A pamut magába szívja az izzadtságod, ha valami miatt meg kell állnod és rád hűl, abból akár komoly betegség is lehet A legfelső réteged lehetőség szerint legyen vízálló, ha út közben érne el eső, vagy hó.
  • Sapka, sál….ne felejtsd el, a hő akár 40%-a is távozhat a fejbőrön keresztül. Bőrvédelem nemcsak nyáron szükséges, a szél és a hideg is ki tudja kezdeni a bőrödet. A kesztyűdet se hagyd otthon!
  • Aki komolyan gondolja és gyakran fut erdőben, terepen, annak célszerű beruházni egy pár, erre a célra tertelifutas2vezett téli cipőre, ez vízálló felső réteggel, vastagabb talppal, speciális talpkialakítással rendelkezik. Számtalan modell közül választhatsz, azt tanácsolom, ha vásárlás előtt állsz, kérd „futós” üzletben szakember segítségét.
  • Hidegbe kimenni nem kellemes érzés, az ember hajlamos a szükségesnél több ruhát magára venni A túlöltözés pont annyira nagy hiba, mint az alulöltözés. Ha elinduláskor kicsit fázol, meglátod, pár perc múlva teljesen jó lesz a komfortérzeted. Érdemes egy fűtőtesten előre melegíteni a ruhadarabjaidat, segít a bemelegedéshez.
  • Összesen 2 pár cipőm van, a sok kilométereset veszem fel, ha esős, vagy latyakos az idő, egyébként ugyanazt a cipőt húzom, mint nyáron, mert többnyire száraz aszfalton futok. Ha gyakrabban havazna, biztosan meggondolnám egy téli cipő vásárlását.
  • A zoknim vastagabb kicsivel, mint más évszakokban, a sízoknim kiállta a próbát, nincs rajta varrás, ott vastag, ahol kell, szuper. A nadrágom testhez simuló, nem szeretem, ha a szél átjár a bőröm és a nadrág között. Belül vékony polár rétegű, Dechatlonos alapdarab, második télen nyúzom, napi szinten mosom, szárítom. Bevált.
  • Felsőtestemen a rétegrend top, vékony, hosszú ujjú sí aláöltözet, méretemnél kicsivel nagyobb számú vékony polár pulcsi, ebbe be tudom húzni a kézfejemet, ez általában elég, hogy a vérkeringésem rendben legyen. 0 fok körüli hőmérséklettől húzok kesztyűt. Ha nagyon fúj a szél, egy vékony polár mellényt veszek a pulcsi alá.

 

Ezek a ruhadarabok sokszor speciális anyagból készülnek, nem két fillérbe kerülnek, de egyszer kell megvásárolni őket, aztán már nem csak futáskor használhatóak, hanem mindennapi életben is praktikusak.

 

 

 

Futás:

 

  • Szánj több időt a bemelegítésre, ha lehetőséged adódik rá, akkor még bent, meleg helyen tedd!  A bemelegítés mindig elengedhetetlen, de most szentelj még nagyobb figyelmet neki, főleg, mikor rövid, sprintekkel tarkított edzést tervezel. Ha közepes hosszúságú távra indulsz (nekem 10-12 km), akkor az utolsó 1-2 km-be tégy 5 sprintet. Ekkor az első néhány km-ed visszafogott, melegítés jellegű, a közepe normál tempójú és a vége lesz igazán húzós a gyorsakkal.
  • hidratáció nem csak nyáron elengedhetetlen, hanem télen is. Ilyenkor hajlamos az ember megfeledkezni róla, mert nem érezzük a szomjúságot úgy, mint 30 fokban. Edzés után kellemesen átmelegít a tea, hosszú kávé, kakaó.
  • Ha már ivás, akkor evésre is térjünk ki pár szóra, ne féljünk enni, kellenek a kalóriák, akkor lesz erőd edzeni, lesz sikerélményed és lesz kedved két nap múlva is kimenni a hidegbe egy jót futni.
  • Az első hűvösebb edzések ne tántorítsanak vissza a vénasszonyok nyara után, így készítheted fel fokozatosan  a szervezetedet a későbbi hidegre. A legjobb, ha háztól házig (autótól autóig) futsz, talán ekkor van a legkevesebb esélye a meghűlésnek.
  • Legyen nálad telefon és pénz, hogy segítséget tudj kérni, ha szükséged lenne rá.
  • telifutas4Nagy valószínűséggel ezekben a hónapokban szürkületben, sötétben futsz (reggel vagy este) szükséged lesz fényvisszaverő szalagokra a karodra, bokádra, hogy látszódj. Persze legszerencsésebb, ha lehetőséged adódik délidőben, a nap melegebb részében futni.
  • A motiváció fontos ezekben a hónapokban is fontos szerephez jut. Elhatározhatod, hogy szeretnél tavaszra az xy versenyre felkészülni. Egy konkrét edzésterv megkönnyíti, hogy rávedd magad a futásra akkor is, amikor vonzóbb lenne a kellemesen fűtött szobában egy tál pattogatott kukoricával az öledben megnézni a kedvenc filmedet. Elindulni a legnehezebb, futás közben már nincs baj (többnyire), mire hazaérsz csak azt az örömet fogod érezni, hogy megcsináltad. Ha motivációs problémád van, megbeszélheted barátoddal, vagy ismerőssel, hogy tartson veled.
  • Ne ragaszkodj görcsösen a tervedhez, ha ma metsző széllel mínusz 5 fok van, (amit 10-nek éreznél), fuss holnap, ha verőfényt ígérnek! Szeles időben, indulj a széllel szemben, majd a hátszél segíteni fog hazafelé. Különbözőek vagyunk, vannak, akik bizonyos hőmérséklet alatt ki sem mozdulnak a teremből és csak padon futnak, mások ki nem állhatják a gépezet monoton kopogását, megint mások alig várják hogy leessen a hó és ropogjon a cipőjük alatt, aztán ha kisüt a nap és megszáradt az aszfalt, lehessen a sebességre koncentrálni. A lényeg, hogy állj hozzá pozitívan, légy rugalmas, keresd meg a számodra leginkább megfelelő megoldást.

 

 

Télen se add fel!

 

Ági

image_print

Ez is érdekelhet

Posted in Általános cikkek, Fitnesz and tagged , , , , .

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kérlek, írd be az alábbit * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.