Testedzés szoptatási időszak alatt

 

Ez egy olyan téma, amiről rengeteg tévhitet lehet olvasni, hallani. A vélemények egymásnak teljesen ellent mondanak és valószínűleg ennek az az oka, hogy mint anyák, mindannyian valami teljesen mást tapasztalunk. Mint ahogy nincs két ugyanolyan gyermek, nincs két ugyanolyan anyai test, két ugyúgy lezajló terhesség és szülés, azonos életkörülmények és mindannyian megannyi különböző helyzetbe kerülünk a nap során, amibe a másik anya nem, így nincsen két anya sem, aki azonosan éli meg a szoptatási időszakot. A mai cikkel arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy nem lehet feketén-fehéren kijelenteni, hogy a mozgás rossz hatással van a tejtermelésre.

 

Az a fő célom, „küldetésem” – a kismama tornára való biztatás mellett – hogy a tévhiteket megcáfoljam, leszámoljak azzal a sztereotípiával, hogy az edzés olyan sok esetben, mint ahogy állítják, ártalmas a szoptató anyukára, babára nézve.

 

Nekem van egy 2 éves és egy 5 hónapos kislányom is. A nagyobbikat is sokat szoptattam és a kisebbiket a szopt1mai napig anyatejjel táplálom. Emellett sokat edzem, sokszor van izomlázam is. Soha nem volt semmi gondom a tejemmel. Nem kétlem, hogy akár ilyen is előfordulhat, de jómagam a babáimon sem tapasztaltam sohasem, hogy fintorral fordultak volna el a tejtől. Rengeteg hasonló ijesztegetésről olvashat bármely kismama. Tehát én a gyermekeimen soha semmilyen fintorgást nem vettem észre, amikor izomlázzal küszködve szoptattam őket.

 

Hogy kinek mennyi teje lehet, leginkább a genetikán múlik. Hogy a lehetséges mennyiségből végül mennyi fog termelődni, arra számos más tényető is hat, de sokat tehetsz azért, hogy serkentsd a mennyiséget. Nem egy sportos anyukától hallottam, hogy intenzív edzés hatására több lett a teje, illetve nem egy olyan sportolást elítélő anyukáról hallottam, aki csak 1-2 hónapig tudott szoptatni.

 

Mi lehet az összefüggés? Van-e összefüggés? Van-e bármilyen hatása a sportolásnak a tejtermelésre? Ha van is, semmi esetre sem negatív, inkább pozitív! Sokat gondolkodtam, vajon mi lehet ez a pozitív hatás, és a következőre jutottam:

 

 

  • A tejtermelés legnagyobb ellensége a stressz. A sport, a rendszeres edzés pedig boldogsághormonokat termel, kiegyensúlyozottabbá teszi az embert, kevésbé leszünk ingerültek. Véleményem szerint, ha sportol a szoptató anyuka, akkor csak jót tesz magának és a babájának is.
  • Az izomlázat szokták okolni azért, hogy ront a tej ízén, mert tejsav termelődik, ami átmegy az anyatejbe, nem eszi meg a Pici. A tej rossz ízéért véleményem szerint a túlzott mennyiségű, rossz minőségű étel okolható (chipsek, fehérlisztes, cukros ételek, „műanyag” adalékanyaggal teli ételek, stb).
  • Ha mégis félsz az izomláztól, próbáld meg fokozatosan növelni a terhelést. Ez egyébként is igen fontos, nemcsak szoptató anyukáknak, hanem másnak is, de esetedben különösképpen! Először csak picit terheled meg magad, hogy csak enyhe izomlázad legyen, és a következő napokban figyeld a Babád reakcióit, amikor eszik. Ha nem látsz rajta semmi különöset, tornázz kicsit többet, és így tovább.

 

Mindezeket összevetve, nyugodt szívvel buzdítalak arra, hogy tornázz a szoptatási időszak alatt, de kerüld a végleteket! Végezz ésszerű, normál mennyiségű tornát! Ha elmegy a tejed, valószínű, hogy akkor is elment volna, ha nem edzel. Sőt, akkor lehet, hogy előbb.

 

 

Néhány tejserkentő tanács: 

  • Fogyassz sok folyadékot. Pótold a folyadékot, amit a sportolás közben szopt2elveszítesz. Fontos a tejtermelés szempontjából is!
  • Tedd napjában többször mellre a Babádat, hogy szervezeted sok ingert kapjon.
  • Legyél nyugodt, kiegyensúlyozott! Ez most nem a legkönnyebb időszak, de amennyiben csak lehet, ne idegeskedj, próbálj meg stresszmentes életet élni, hiszen az anyatej termelődésének legfőbb ellensége és gátlója a stressz.
  • Próbálj minél többet pihenni, sokat aludni. (Kisbaba mellett ez sajnos nem mindig sikerül.)
  • Kérd meg férjedet vagy a rokonokat, hogy segítsenek Neked kikapcsolódni. Segítsenek abban, hogy heti 3 alkalommal kaphatsz egy olyan órát, amikor tudod, nem kell a gyerek miatt aggódnod, mert van ki vigyázzon rá és foglalkozzon vele, ha bármi történik. Így ki tudsz kapcsolódni és a mozgásra tudsz koncentrálni, ezáltal pedig magadra, a tejtermelésedre és a picire is. Biztos vagyok benne, hogy örömmel segítenek majd, ha elmondod, hogy a testmozgás nemcsak fontos számodra, de számukra is az kell, hogy legyen, hiszen ez az egészséges életmód egyik alapköve.
  • És végül: tornázz! Pl: napi fél órát, vagy kétnaponta egy órát!

 

 

Legyetek metálozott kismamák, sose adjátok fel és legfőképpen: ne aggódjatok a tejetek miatt, így biztosan minden rendben lesz! 🙂

 

 

Évi

 

 

Ha tetszett a cikk, csatlakozz a Facebook csoporthoz, hogy mindig értesülhess aktuális írásaink megjelenéséről.

 

image_print

Ez is érdekelhet

Posted in Általános cikkek and tagged , , , .

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kérlek, írd be az alábbit * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.