Vissza a kezdetekhez

Manapság már nem a legnehezebb feladat az életmóddal, fitnesszel, sporttal kapcsolatos információkhoz jutás. Könyvek, újságcikkek, tv műsorok, blogok és különféle internetes oldalak tömkelege áll rendelkezésre az egészségesebb életre vágyók számára – és sajnos elég sok esetben ez is okozhat problémát.

A rengeteg irányzat, elv és stílus közül nem könnyű kiválasztani a számunkra megfelelőt, és nem egyszer az is előfordulhat, hogy különböző helyeken egymásnak ellentmondó információkat találunk. Ilyenkor megeshet, hogy az életmódváltás előtt állók vagy visszavonulót fújnak, vagy az eredmények hiányában 1-2 hét után felhagy az egésszel. Ezzel a cikkel azoknak szeretnék segíteni, akik még az első lépések megtételével próbálkoznak.

 

Táplálkozás, diéta

Mindennek az alapja. Akármilyen változtatás is legyen a célunk, elsőként a táplálkozásunkon kell változtatni. Elsősorban mindenki felejtse el azt, hogy fogyni csak koplalással és szenvedések árán lehet. A fogyókúra is egy nagyon rossz kifejezés, hiszen nem egy rövid ideig tartó állapotot próbálunk felállítani, hanem hosszú távú céljaink vannak. Az étrendünknek olyannak kell lennie, hogy akár egész életünkön át tudjuk tartani.

Lényegesen meg lehet könnyíteni a dolgot, ha kizárólag egészséges dolgokat tartunk otthon. Első lépésekként iktassuk ki a finomított cukrot, lisztet, feldolgozott élelmiszereket és részesítsük előnyben a sovány húsokat, sovány tejtermékeket, magvakat, és természetesen a zöldségekkel és gyümölcsökkel nem igazán lőhetünk mellé. Fontos tisztában lennünk az alapokkal: minden élelmiszer fehérjéből, szénhidrátokból és zsírokból áll, és ezek aránya adja azt, hogy mennyire egészséges, mennyire értékes az adott élelmiszer számunkra. A táplálkozásunk alapját tehát ez a három makro tápanyag adja, ha később jobban elmerülünk a diéták világában ezek arányának változtatásával, beállításával határozhatjuk meg a különböző fitnesz céljainkat (pl.: szálkásítás, izomtömegnövelés). Első lépésként viszont elegendő, ha az egészségtelen élelmiszereket lecseréljük. Próbáljuk meg az adagjainkat is csökkenteni, esetleg több, kis étkezésre elosztani. Igyekezzünk inkább több fehérjét, mint szénhidrátot fogyasztani (főleg az esti órákban).

Én eszerint étkezem

Nagyon sokan abba a hibába esnek, hogy a kalóriák köré építik az egész étrendjüket, de figyelembe kell vennünk, hogy nem mindegy, hogy például 500 kalóriát egy cukros, értékes tápanyagoktól teljesen mentes fánkból visszük be, vagy finom húsokból sok-sok zöldségből, és egy kevés teljes kiőrlésű gabonából. Inkább a jó tápanyagok bevitelére helyezzük a hangsúlyt, a kalóriákkal pedig próbáljunk nem foglalkozni Szinte minden ételnek elkészíthetjük egy alternatív, egészségesebb verzióját, tehát igazából nem is kell lemondanunk a kedvenceinkről. A lényeg az, hogy szeressük a diétánkat.

 

Edzés, sport

Az egészséges életmód szerves része a sport is, ezzel mindenki tisztában van. Hosszú oldalakat lehetne írni a testmozgás jótékony hatásairól kezdve a javuló egészségügyi állapottól, a pihentetőbb alváson, szerotonintermelésen és jobb állóképességen át egészen a feszesebb és tónusosabb test eléréséig. Legyen szó akármilyen sportról ,a lehető legjobb kikapcsolódási formáról beszélünk. Ha idáig teljesen inaktív életet éltünk, eleinte igazából teljesen mindegy, hogy milyen mozgásformát választunk, csak csináljuk. Ahogyan a táplálkozás terén is, a sport esetében is mindenkinek más a megfelelő. Van, aki a futásra esküszik, van aki saját testsúlyos edzéseket végez, de van aki inkább eljár konditerembe, esetleg csoportos aerobik órákra. A lényeg, hogy örömet okozzon a mozgás. Természetesen fontos, hogy érezzük a végén, hogy megfelelően dolgoztunk, nem pedig láblógatással töltöttük az időnket.

 

Legjobb, ha kombináljuk a különböző edzéseket. A súlyzós edzéseket például remekül kiegészíti a jóga. Nagyon jót tesz a testünknek a változatosság és nem mellesleg szívesebben is fogjuk végezni őket. Lényeg a rendszeresség.
Nagyon sok nő fél az erősítő, súlyzós edzésektől arra hivatkozva, hogy túl izmosak, nagydarabok lesznek tőle. Ezen a tévhiten hamar túl kell lépni. A női test nem képes hatalmas izomzatot építeni (a férfiakénál lényegesen alacsonyabb tesztoszteronszint miatt), a testépítő nőknek is hosszú évek munkájába telik az átlagnál nagyobb izmokat fejleszteni. Az izmok adják a testünk formáját, tónusát, tehát ha alakunkat akarjuk formálni, az izmainkat kell fejleszteni, és nem utolsó sorban minél izmosabbak vagyunk, annál több kalóriát is égetünk. Fontos, hogy ne vigyük túlzásba az edzéseket sem, hagyjunk időt a regenerálódásra. Az izmok pihenés közben fejlődnek, ezért ha folyamatosan dolgoztatjuk őket nem lesz idejük épülni, formálódni. Ebből az okból kifolyólag is fontos, hogy elegendő időt szánjunk az alvásra is.

 

Tévhitek

A „diéták világában” sajnos van pár igen elterjedt tévhit, berögződés amit mindenképpen el kell kerülnünk:

koplalás: a lehető legrosszabb, amit a testünkkel tehetünk. Ha nem kap elegendő tápanyagot a testünk első sorban az izomzatunkat kezdi el bontani. Formátlanná válunk, gyengék leszünk és mindenféle egészségügyi probléma léphet fel. Megfelelő mennyiségű és minőségi étellel kell táplálnunk a testünket.

este 6 után nem eszek: ezzel szintén átléphetünk a koplalás kategóriába. Mindenkinek a saját napirendjéhez kell igazítania az időpontokat amikor eszik. Például ha csak a hajnali órákba kerülünk ágyba, de 6 óra óta egy falatot sem ettünk ismét éheztetjük magunkat. Tévhit, hogy az esti órákban elfogyasztott étel minden egyes falatja zsírként raktározódik el. Ebben az esetben is a megfelelő ételt kell választanunk, és így csak tápláljuk a testünket.

mérleg: maga a mérleg létezése nem egy tévhit, hanem az a rossz berögződés, ha csak a mérleg által mutatott számokra hagyatkozunk. Az izom sokkal nehezebb, mint a zsír, ezáltal ha izmosodunk, a testsúlyunk is növekedhet. A mérleg nem azt mutatja meg, hogy mennyi felesleg, zsír van rajtunk, hanem csak a testtömegünket. Legjobb, ha inkább a tükörben figyeljük a változást. Készíthetünk időnként képeket magunkról, és ezeket összehasonlítva figyeljük a változást.

divat diéták: nap mint nap jelennek meg a magazinokban furcsa és bizarr diéták, fogyókúrák. Ezeket jobb, ha el sem olvassuk, ha megfelelő, egészséges és minőségi élelmiszereket választunk, nincs szükségünk fogyókúrára.
light, diétás: nem szabad minden esetben hinni a címkéknek. Sokszor a csökkentett zsírtartalmú élelmiszerekben sokkal több cukor is van.

Motiváció

Az első lépések megtételénél az egyik legfontosabb pont a motiváció. Fontos, hogy a környezetünkkel is tisztázzuk, hogy életmódváltásra készülünk, hogy még véletlenül se akadályozzanak benne, sőt segíteni tudjanak. Sokkal nehezebb lesz a dolgod, ha a környezetedben mindenki hamburgert eszik, és csak piszkálnak érte, hogy te miért nem teszed ezt. Nem várhatod el, hogy körülötted mindenki azt egye és csinálja, amit te, inkább tudatosítsd magadban, hogy te egy egészségesebb utat választottál, és ezzel próbálj példát mutatni másoknak is. Keress magadnak egy társat, akivel közösen váltotok. Ne feledd, hogy ez nem csak egy rövid kúra lesz, hanem egy teljesen új élet. Segíthet, ha motivációs videókat, képeket nézegetsz. Keress magadnak egy példaképet, vagy alkosd meg a gondolataidban azt az ember, akivé válni szeretnél, és ne hagyd, hogy bármi eltereljen az útról, ha szeretnéd a változást, és nem keresel kifogásokat, sikerülni fog.

 

Nóri
Facebook ITT

 

Ha tetszett a cikk, csatlakozz a Facebook csoporthoz, hogy mindig értesülhess aktuális írásaink megjelenéséről.

image_print

Ez is érdekelhet

Posted in Alapismeretek, Diéta and tagged , , , , , .

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kérlek, írd be az alábbit * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.