Zsírban oldódó vitaminok, avagy miért is van szükségünk az ”üldözött” zsírra

Eljött az idő, hogy részletesen is megismerkedjünk az egyes vitaminokkal. Ismétlés: zsírban és vízben oldódó vitaminok léteznek. Kezdjünk a zsírosakkal: 

 

Zsírban oldódó vitaminok

Avagy miért is van szükségünk az “üldözött” zsírra

Könnyen megjegyezhetőek a DEKA szóval, így már kitalálható, hogy a D-E-K-A vitaminok tartoznak ebbe a csoportba. Ha nem fogyasztunk megfelelő mennyiségű és minőségű zsírokat ezek az életfontosságú vitaminok nem tudnak felszívódni, hiányállapotok léphetnek fel, hiába próbáljuk mennyiségüket fedezni változatos táplálkozással, vagy vitaminkészítményekkel.

 

D-vitamin

dElsődleges és legfontosabb hatása a csontok kálcum-foszfor ellátottságában van. Ő a felelős a csontok növekedéséérrt, sziládságáért. A biológiai hatást tekintve a legaktívabb a D3-vitamin (kolekalciferol), amely a bőrben az ultraibolya sugarak (napsugárzás) hatására keletkezik előanyagából, a 7-dehidro-koleszterinből. A fiatalok bőrében a D-vitamin szintézis kb. kétszer olyan intenzív, mint az idősekében. Az állati eredetű élelmiszerek D3- és D2-vitamint, a növényi eredetűek D2-vitamint tartalmaznak. A D-vitamin elősegíti a kalcium és a foszfor felszívódását a bélcsatornából, és közvetlenül befolyásolja a csontképződést.

D-vitamin-hiány léphet fel anyatejjel táplált csecsemőkben napfény és D-vitamin-szupplementáció hiányában. A D-vitamin-hiány gyermekekben angolkórt, felnőttekben csontlágyulást okoz.

A D vitamin-túladagoláskor az általános toxikus tüneteken túl a lágyszövetek elmeszesedése és a vesekőképződés veszélye is fennáll. A felnőtt lakosság D-vitamin-szükséglete fedezhető a jól összeállított étrenddel és a napsugarak segítségével. A légköri szennyezők elnyelhetik az ultraibolya sugarakat, így kevesebb D3-vitamin keletkezik a bőrben. A szervezetbe kerülő egyes idegen anyagok (ólom, kadmium), valamint egyes gyógyszerek növelik a vitaminszükségletet.

A legbőségesebb kalciferolforrások a halmájolajok, továbbá említést érdemel a máj, a tojás, a tej és tejtermékek. Egyes élelmiszereket D-vitaminnal dúsítanak, ilyenek pl. egyes margarinok (amik ettől függetlenül nem lesznek egészségesebbek).

Mosatanában kezdik felfedni a tudósok a zsíranyagcsere és a D-vitamin kapcsoltatát. A D-vitamin a szervezet kalcium- és foszforháztartásának karbantartásához is szükséges, aminek egyensúlya elenegedhetetlen a megfelelő mértékű zsírégetéshez. Kísérletek eredményeképpen bebizonyosodott, hogy minél magasabb D-vitaminszinttel fog valaki a fogyókúrába, annál nagyobb fogyásra számíthat. A zsírsejtek a test egészéhez viszonyított arányokat tekintve a hasi rétegekről tűnnek el legnagyobb mennyiségben.

A megfelelő agyi fejlődéshez és a megfelelő működéshez is szükséges a D-vitamin. Sok pszichológus állitja hogy akár néhány hetes vitaminkúra is jelentős javulást hoz mérsékelt hangulatzavarral küzdő pacienseknél.
Eddig nem tisztázott okokból befolyásolja a D- vitamin hiánya a gondolkodásunkat.

 

E-vitamin

eAz E-vitamin megjelölés valójában a tokoferol vegyületek egész csoportját takarja, melyek négy előfordulási formája: az alfa-, béta-, gamma- és delta-tokoferol. A leggyakoribb és legaktívabb típus az alfa-tokoferol, de a vitamin összes formája hasznos, és a szervezet a többféle (kevert) tokoferolt tudja a leghatásosabban felhasználni. Mivel zsírban oldódik, viszonylag hosszabb ideig képes elraktározódni a zsírszövetekben és a májban, viszont a felesleg a vizelettel gyorsan kiválasztódik,ezért a retinollal és a kalciferollal ellentétben az E-vitamin gyakorlatilag nem toxikus. A tokoferolok könnyen oxidálódnak, miközben antioxidáns hatást fejtenek ki, így pl. megakadályozzák a többszörösen telítetlen zsírsavak oxidációját. Ez a hatás a szervezetben és az egyes élelmiszerekben egyaránt érvényesül.

A vegyes táplálék E-vitamin-tartalma nagymértékben függ a benne levő zsír mennyiségétől és minőségétől (állati zsír vagy növényi olaj). Többszörösen telítetlen zsírsavakban gazdag táplálkozás mellett nagyobb az E-vitamin-szükséglet. Legfontosabb szerepe a sejthártya védelme, betegségmegelőző szerepe jelentős, segíti a szelén és a K-vitamin felszívódását. Az összes antioxidáns közül az E-vitamin nyújtja a legnagyobb védelmet a szív- és érrendszeri betegségekkel szemben, mert könnyen be tud épülni az LDL-koleszterin molekulába, és megakadályozza annak oxidációját (a szabad gyökök oxidálta koleszterin különösen árt az érfalnak, és az érelmeszesedés kialakulásában jelentős szerepet játszik). Ezenkívül a vitamin elősegíti az LDL-koleszterin lebontását, megelőzi a vérrögök kialakulását, és akadályozza a különböző szívbetegségek kialakulásában szerepet játszó gyulladásos folyamatokat.

Öregedésgátló hatása általában mindenki számára ismert. Az E-vitamin tartalmú kenőcsök, vagy olajok bőrsérülések gyógyításában is hatásosak, semlegesítik a környezetből származó méreganyagokat, mint pl. cigarettafüst.

A búzacsíra, növényi olajak, mogyoró, mandula, diófélék, napraforgómag (általában az olajos magvak), levélzöldségek és a teljes kiőrlésű gabonafélék, tojás, tej gazdag E-vitamin-források.

 

K-vitamin

kA természetben a K-vitamin két formában fordul elő: a K1-vitamint (fillokinon) a zöld növények, a K2-vitamint (menakinon) a baktériumok szintetizálják. A természetes K-vitaminok csak zsírban, a mesterségesen előállított származékok vízben is oldódhatnak. A K-vitamin provitaminja a zsírban oldódó menadion. K vitaminra van szükség a véralvadási faktorok szintéziséhez. A K-vitamin a csont kálcium megkötő képességét meghatározó oszteokalcin nevű csontfehérje képződésében is fontos szerepet játszik.

Az ember K-vitamin-szükségletét 50%-ban a táplálék K1-vitaminja, 50%-ban a bélbaktériumok K2-vitaminja fedezi. Normális bélflóra és vegyes táplálkozás esetén kielégítő zsíremésztés és felszívódás mellett a szervezet K-vitamin-ellátottsága megfelelő. Felnőttben a hosszan tartó, széles spektrumú antibiotikum kezelés elpusztítja a bélflórát, és ez – csökkent K-vitamin-bevitellel együtt – hiánytüneteket okozhat.

Legfontosabb hiánytünetei: vérzékenység, véralvadási zavarok, zsírfelszívódási és/vagy májfunkciós zavarok. Nem toxikus túladagolásban sem. Jelentősebb fillokinonforrások a brokkoli, a káposzta, a fejes saláta, a paraj, a tejtermékek és a máj.

 

A-vitamin

aRetinolnak is szokták nevezni, mert a szem ideghártyájának (retina) működésében jelentős a szerepe. Szükséges a fény hatására keletkező ingerület létrejöttéhez, azaz a képalkotáshoz. A-vitaminhiányában először a szürkületi látás, a szem sötéthez való alkalmazkodása romlik. Ha az A-vitamin hiány továbbra is fennáll, az erős fényben való látás is károsodik, súlyos, hosszantartó hiány esetén a folyamat megfordíthatatlanná válhat, ami teljes vakságot okozhat.

Szervezetünkbe táplálékkal jut be előanyaga a Béta-karotin.

Ebben a provitaminban gazdagok provitaminokban gazdagok a zöld, sárga, vörös színű zöldségek, gyümölcsök (répa, paraj, kelkáposzta, sütőtök, kajszibarack, sárgadinnye, paradicsom, paprika stb.)..

Bőrünk gyönyörű, bronzbarna színanyagát neki köszönhetjük. A  tetszetős szín mellett erős antioxidáns hatással rendelkezik, védi a sejteket határoló membránrendszerek épségét a reaktív szabad gyökökkel szemben, mint pl. az UV sugárzás.

Az A-vitamin biztosítja a megfelelő mennyiségű, és működésű nyáktermelő sejteket szervezet-szerte.

Hiányában a bőr szárazzá, sérülékennyé válik, fokozottabb a hajlam a légúti, hugyúti fertőzésekre, gyomor-bélrendszeri panaszok jelentkezhetnek.

A szükséglet növekedésével kell számolni a zsíremésztés, illetve -felszívódás zavara esetén. Számos idegen anyag, gyógyszer is fokozza a szükségletet. A túlzott A-vitamin-bevitel, vitamintabletták meggondolatlan szedése, súlyos toxikus tünetekhez vezet.

A vitamin-források a belsőségek (máj, vese, szív), a tojássárgája, a tengeri halak, a tej és a tejtermékek

 

Suzy

 

Ha tetszett a cikk, csatlakozz a Facebook csoporthoz, hogy mindig értesülhess aktuális írásaink megjelenéséről.

image_print

Ez is érdekelhet

Posted in Alapismeretek, Diéta, Egészség, Egészséges életmód and tagged , , , .

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kérlek, írd be az alábbit * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.